Gå till huvudinnehållet
  • Fri retur i butik
  • Öppet köp 31/1 2025

Genomsnitt kund recension

Granngårdens Köpvillkor

Dela

Tips på genvägar. Denna sidan är kompis med andra sidor och policys eller villkor hos oss som t.ex. våra dataskyddpersonuppgiftspolicy och kundklubbsregler.

Privatkund

Genvägar/innehållsförteckning:

 

  1. Allmänt

  2. Priser

  3. Sortiment

  4. Beställning

  5. Kundklubb

  6. Leverans & Frakt

  7. Ångerrätt, Öppet köp & Retur

  8. Garanti & Reklamation

  9. Synpunkter som kund

  10. Alternativ tvistlösning

  11. Förbehåll

  12. Äganderätt

  13. Köp med särskild behörighet/intyg

  14. Betalningsalternativ

  15. Integritet

  16. Omdömen & Produktrecensioner

  17. Presentkort

 

1. Allmänt

Följande villkor gäller när du som privatperson handlar via någon av Granngårdens kanaler, om annat inte särskilt överenskommits skriftligt mellan oss och dig som kund. För att handla på Granngårdens e-handel eller via telefon skall du vara över 18 år och folkbokförd i Sverige. Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen och Köplagen. Vid köp som konsument via Granngårdens e-handel eller via telefon omfattas du även av Distanshandelslagen.

Vid försäljning till företag följer vi de gällande lagar och regler. Klicka här för att läsa våra köpvillkor för företag.

2. Priser

Alla priser på Granngården.se visas inklusive moms, men exklusive fraktkostnader om inget annat anges (läs mer under "fraktkostnad"). I visst marknadsmaterial riktat speciellt till företag anges priset exklusive moms. Detta anges i så fall i anslutning till priset.

Generellt hålls samma pris oavsett försäljningskanal, men för vissa produkter kan pris avvika mellan e-handel och butik eller mellan butiker i olika delar av landet.

Vi reserverar oss för prisfel och prisjusteringar.

3. Sortiment

Sortimentet kan skilja mellan olika butiker och mellan butik och e-handel. En del av produkterna i sortimentet är säsongsvaror och därmed bara tillgängliga för försäljning under resp. säsongsperiod. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

4. Beställning

Vid beställning via e-handel eller på telefon får du en orderbekräftelse via e-mail och leveransaavisering via sms. Det är därför viktigt att en giltig e-mailadress och ett giltigt svenskt mobilnummer anges vid köpet. Vid beställning i butik får du din orderbekräftelse av butikspersonalen.

Granngården har rätt att neka köp om företaget har överskriden kreditgräns, vid eventuella lagerdifferenser, till områden som transportören normalt inte trafikerar eller av annan anledning.

4.1. Avbeställning

När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning eller ändra ordern. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen. Läs mer under "öppet köp".

5. Kundklubb

Som konsument kan du ansöka om medlemskap i Granngårdens kundklubb för att få tillgång till fördelaktiga erbjudanden. Medlemskapet är kostnadsfritt. Klicka på knappen nedanför för att komma till kundklubben.

TILL KundklubbEN

6. Leverans & Frakt

Varor som finns på centrallager skickas inom 1-2 arbetsdagar. Varor som skickas direkt från leverantör har längre leveranstid och kan ha andra leveransvillkor. Obs. att vi levererar och administrerar ordrar inom Sverige.

OBS - Order online med varor från olika lager kan medföra separata leveranser.

6.1. Privatpersoner erbjuds tre fraktalternativ:

  • Utlämningsställe/paketombud
  • Hämta i butik 
  • Hemleverans 

Tillgängligt leveransalternativ samt beräknad leveranstid beror på produktval vid köp samt önskad leveransadress. För produkter som klassas som farligt gods eller som är av skrymmande karaktär kan endast fraktalternativ hemleverans väljas.

Granngården fraktalternativ

6.2. DHL Servicepoint – Utlämningsställe

Vid val av leverans med DHL Servicepoint till utlämningsställe så kommer du få en avisering via SMS som ger dig möjligheten att spåra och följa din leverans till det valda ombudet. Observera att ditt paket måste hämtas inom 7 dagar.

Fri frakt över 700 kr gäller till utlämningsställe. För order under 700 kr inklusive moms utgår en fraktavgift på 49 kr för leverans till utlämningsställe. Paket hos ditt lokala utlämningsställe ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och sändningsnummer.

Tänk på att växter som skickas till utlämningsställe/paketombud bör hämtas så fort som möjligt (inom max 3 dagar) för att inte växten ska ta skada.

6.3. BRING Utlämningsställe

Vid val av leverans med Bring till utlämningsställe så kommer du få en avisering via SMS som ger dig möjligheten att spåra och följa din leverans till det valda ombudet. Observera att ditt paket måste hämtas inom 13 dagar.

Fri frakt över 700 kr gäller till utlämningsställe. För order under 700 kr inklusive moms utgår en fraktavgift på 49 kr för leverans till utlämningsställe. Paket hos ditt lokala utlämningsställe ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och sändningsnummer.

Skrymmande paket levereras inte till utlämningsställe. När ett paket överstiger nedan vikt och mått kan det inte längre levereras till utlämningsställe utan leveransen sker till din hemadress. För vissa produkter finns även möjligheten att hämta skrymmande produkter i butik. Ett paket bedöms vara skrymmande om det innehar en eller flera av nedan kriterier:

  • Vikt överstiger 20 kg
  • Längd överstiger 150 cm 
  • Längd + omkrets överstiger 300 cm

6.4. Hämta i butik

Om du har valt att hämta i butik får du ett sms när leveransen finns att hämta. Leveransen ska hämtas ut personligen med giltig legitimation och det nummer som angetts i sms:et. Om någon annan ska hämta din leverans skall denna ha med sig sändningsnumret samt giltig legitimation både för dig och sig själv.

Om mottagaren inte är anträffbar vid aviseringen, ligger godset kvar 14 dagar vid paketleverans och 7 dagar vid leverans på pall. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en kostnad för ej uthämtade paket.

6.5. DHL Hemleverans kl. 7–17 utan kvittens

Hemleverans innebär leverans till tomtgräns eller port. Beroende på storlek, vikt och kvantitet kan beställningen komma att levereras på pall.

Standard hemleverans sker under dagtid i det tidsfönster DHL aviserar.

Inför leverans kommer du att få ett SMS med information där du har möjlighet att lägga till ytterligare information inför din leverans. Det är kostnadsfritt att välja leverans utan kvittens om du inte är hemma för att motta godset. Om någon annan ska kvittera för din leverans måste man visa upp den QR-kod som skapas vid kvitteringen. Godkänner du som kund leverans utan kvittens, att inte personligen finnas på plats på din adress vid leverans övergår risken till dig som kund efter sändningen är avlämnad och kvitterat.

Ytterligare tilläggstjänster DHL erbjuder mot en kostnad är exempel byta tid och dag, kvällsleverans eller skicka grönt. Tilläggsavgifter som kund väljer betalas direkt till DHL och den tjänst du valt och betalt för kan inte ångras och återbetalas ej av DHL.

6.7. BRING Hemleverans utan kvittens

Bring hemleverans kommer som standard att levereras med Flex delivery, vilket innebär leverans utan kvittens/signatur till mottagarens dörr. Detta innebär att ingen signatur krävs och du som kund behöver inte vara hemma för att ta emot ditt paket.

I särskilda fall kan Bring erbjuda dig valmöjligheten att omdirigera ditt paket så att det sker en leverans till ett Bring-ombud i stället för hemleverans. Om det är möjligt för din order, kommer Bring att meddela dig med denna valmöjlighet.

Det är viktigt att alltid fylla i korrekt mobilnummer och e-postadress för att kunna ta del av aviseringar från Bring.

Genom att välja detta leveransalternativ i kassan godkänner du som kund att du inte kommer att kvittera leveransen. När paketet är överlämnat till din adress så övergår risken till dig som kund.

6.8. Lossning

Vid leverans av vissa stora eller tunga artiklar krävs lossningshjälp med truck eller lastmaskin. Lossning ingår inte i leverans - vid beställning behöver kund truck/lastmaskin för att få av godset, annars riskeras sändningen att gå i retur.

6.9. Leveransförsening

Om leveransen skulle vara försenad blir du kontaktad för ytterligare information.

6.10. Fraktkostnad

Leverans till butik
Granngården tillämpar fraktfri leverans till valfri Granngården-butik. 

Leverans till utlämningsställe
Fri frakt över 700 kr till utlämningsställe. För order under 700 kr (inkl. moms) utgår en fraktavgift på 49 kr.

Hemleverans
Fri frakt över 1500 kr för hemleverans. För order som understiger 1500 kr (inkl. moms) utgår en fraktavgift på 299 kr.

Vissa produkter omfattas av ett extra fraktpåslag, se text nedan. Eventuella färjekostnader till mottagare på öar står kunden för.

6.11. Fraktpåslag

Skrymmande produkter och/eller produkter belagda med fraktpåslag är märkta med ett rött informationstecken intill priset på granngården.se med textrutan: "SKRYMMANDE GODS" respektive "FRAKTPÅSLAG".

Skrymmande produkter skickas enbart som hemleverans, inte till utlämningsställe. För vissa produkter finns även möjligheten att hämta skrymmande produkter i butik. Detta anges i så fall i det röda informationstecknet på produktsidan. En produkt eller ett paket bedöms vara skrymmande om det innehar en eller flera av nedan kriterier:

  • Vikt överstiger 20 kg
  • Längd överstiger 150 cm 
  • Längd + omkrets överstiger 300 cm

Produkter med fraktpåslag får beräknad fraktkostnad i kassan först vid ifyllt postnummer för önskad leveransadress. Fraktpåslag tillkommer utöver ordinarie fraktkostnad och även vid uppnådd fraktfrigräns.

6.12. Transportskada

Du bör noga granska ditt gods innan du kvitterar leveransen.

Gör så här om skada finns på emballage eller gods:

  • Fotografera skadan samt skriv en kommentar direkt på kvittensen till chauffören
  • Fyll i reklamationsformuläret nedan och bifoga bild på skadan

REKLAMATIONSFORMULÄR

7. Ångerrätt, öppet köp & retur

Enligt Distanshandelslagen har du som konsument 14 dagars ångerrätt på köp via e-handel eller distanshandel (detta gäller dock inte levande växter då dessa räknas som produkter med kort hållbarhet).

På Granngården erbjuder vi som extra service 30 dagars öppet köp på många av våra produkter. Öppet köp gäller i alla Granngårdens försäljningskanaler, både på e-handel och i fysisk butik.

För att använda dig av ångerrätt eller öppet köp på varor köpta online klicka här. Produkten återsänds enligt information på retursedeln. Du kan även återlämna produkten till valfri Granngården-butik tillsammans med retursedel samt kopia på erlagd betalning och orderbekräftelse. Obs. att har du köpt produkten i butik ska du alltid returnera den i butik. 

Om du väljer att skicka tillbaks produkten skall denna skyddas med ett yttre emballage av samma kvalitet som produkten levererades i. Granngården tar inte emot returer skickade som rekommenderat, mot postförskott eller efterkrav. Returen är godkänd först när vi mottagit och kontrollerat varan. Det åligger dig som kund att ombesörja och bekosta kostnaderna för returfrakten.

Vid återbetalningen och/eller krediteringen har vi rätt att göra avdrag för fraktkostnader samt ta ut en allmän hanteringsavgift. Returfrakten sker på kundens risk. Köpbeloppet betalas tillbaka inom 14 dagar efter att den returnerade varan mottagits eller att du som kund visat att varan sänts tillbaka.

7.1. Undantag från öppet köp

Öppet köp gäller ej för:

  • Levande växter, foder, underkläder, kundanpassade produkter, produkter i löpmeter och lösvikt samt reavaror

Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt eller öppet köp. Öppet köp gäller vid oöppnad och oanvänd vara som återlämnas säljbar i originalförpackning.

8. Garanti och reklamation

Reklamationsrätt för konsumenter gäller i enlighet med Konsumentköplagen. Den ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp.  

Reklamationsrätten gäller i tre år, varav 1 år omfattas av garanti. Läs mer om reklamation och garanti här. 

8.1. Reklamation i butik

Om du köpt din produkt i butik ska du göra din reklamation i butik. Ta med en kopia av fakturan eller orderbekräftelsen till butiken. Återbetalning sker på det sätt som du betalat för varan (kort, kontant eller via Klarna).

8.2. Skicka tillbaka reklamation:

Om du har köpt din produkt online ska du registrera din reklamationsförfrågan via reklamationsformuläret nedanför. När vi tagit emot och hanterat ditt ärende återkopplar vi med hur du skickar tillbaka reklamationen. Återbetalning sker på samma sätt som ursprungsbetalningen. 

REKLAMATIONSFORMULÄR

Du som konsument har 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Vid godkänd reklamation ersätts du med en likvärdig vara eller med motsvarande belopp. Granngården ersätter övriga kostnader som uppkommit i samband med reklamationen med undantag för kostnader vid installation och montering. Varor som inte är rengjorda tas inte emot. Vid reklamation av elartiklar som ska installeras av behörig elektriker ska alltid installationsintyg (utfärdat av behörig installatör) bifogas. Följ de instruktioner som medföljer varan.

8.3. Reklamation av levande växter som köps online

Levande växter kan reklameras inom 3 dagar från leveransmottagandet i fall där plantan är felmärkt (dvs. kunden får fel sort etc.), plantan har fysiogena skador (intorkad, torra rötter, brända blad, emballageskador, felhantering etc.) samt om plantan har drabbats av sjukdomar och skadedjur. Reklamation av växter köpta online på granngården.se görs enbart via vår kundtjänst och inte i fysisk butik. Vänligen fyll i reklamationsformuläret till vår kundtjänst för vidare hjälp. 

8.4. Reklamation av levande växter som köps i butik

Reklamation av levande växter köpta i butik görs endast i butiken där varan inhandlades.

8.5. Smakgaranti

Hur fungerar smakgarantin på foder?
På Granngården har vi smakgaranti på allt hundfoder och all kattmat. Lämna in ditt foder och visa upp orderbekräftelse/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny produkt till samma värde eller beloppet återbetalat. Smakgarantin gäller ej godis, och kan användas max 5 ggr/hushåll.

Smakgarantin gäller om:

  • Din hund eller katt inte tycker om fodret
  • Minst 75% av innehållet är kvar i förpackningen
  • Fodret lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdatum

9. Synpunkter från dig som kund

Har du som kund synpunkter eller klagomål finns det flera sätt att komma i kontakt med oss på Granngården. Läs mer om hur du går tillväga för att lämna en synpunkt eller ett klagomål här.

10. Alternativ tvistlösning/Tvistelösning på nätet

Den 1 januari 2016 trädde lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden i kraft. Den bygger på ett EU-direktiv, enligt vilket det ska finnas alternativa tvistlösningsorgan av hög kvalitet tillgängliga i hela EU. En konsument som har ett klagomål eller en tvist i samband med försäljning av varor eller av tjänster ska kunna vända sig till ett sådant tvistlösningsorgan. EU:s plattform för alternativ tvistlösning är nu tillgänglig för konsumenter och näringsidkare. Förutsättningarna för användandet är att både du och näringsidkaren måste bo eller vara baserad i EU. I vissa länder kan även näringsidkare använda webbplatsen för klagomål mot en konsument när det gäller en vara eller tjänst som de sålt på nätet.

Se EU:s gemensamma tvistelösningssida här.

För tvistlösning kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, här.
Mejladress: arn@arn.se
Postadress:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm

11. Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar. Det kan ske med olika bakomliggande orsaker t.ex. felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar från andra återförsäljare. Vi reserverar oss även för prisförändringar och lagerdifferenser.

12. Äganderätt

Produkterna förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Till dess förbinder sig kunden att väl vårda produkterna och att inte utan vårt skriftliga medgivande vidta ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll. 

13. Köp av produkter som kräver särskild behörighet/intyg

Vissa veterinära produkter, t.ex. sprutor och kanyler, kräver intyg från veterinär. Intyget ska vara stämplat och undertecknat av utfärdande veterinär och får inte vara äldre än 12 månader. Av intyget ska följande information framgå: namn, adress, tel nummer, personuppgifter, användningsområde samt information om behörighetsutbildning för användning av sprutor och kanyler.

Kemiska bekämpningsmedel som är tillåtna i Sverige delas in i olika behörighetsklasser. Medel i klass 1 och 2 får bara användas yrkesmässigt. Medel i klass 3 får användas av alla. För behörighetsklass 1L eller 2L krävs användningstillstånd (tidigare kallad sprutcertifikat eller behörighetsutbildning) som kontrolleras av Granngården vid köptillfället. Produktens behörighetsklass och registreringsnummer är alltid angivna på förpackningen.

Mer information om behörighetsklasser hittar du här: Växtskyddsmedel och Biocidprodukter.

Vissa produkter anses vara farligt gods. Detta markeras på varje produkt.

14. Betalningsalternativ

14.1. Betalningar med Klarna

Granngårdens betalningsalternativ tillhandahålls av vår samarbetspartner Klarna, för trygg och säker betalning. Granngården erbjuder i samarbete med Klarna direktbetalning, kontokortsbetalning, fakturabetalning samt delbetalning. Klarnas betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas köpvillkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Granngårdens köpvillkor.

14.2. Direktbetalning 

Direktbetalning genom Klarna Checkout kan användas av dig som har internetbank hos Svenska Handelsbanken, SEB, Swedbank eller Nordea. När du genomför ett köp skickas du vidare till Internetbanken för inloggning och pengarna dras direkt från ditt konto när du godkänt ditt köp.

14.3. Kortbetalning 

När du gör ett köp med Klarna kan du använda ett antal olika finansieringskällor, inklusive debit-, kredit- eller förbetalda kort. Klarna Checkout accepterar VISA, Mastercard och American Express utfärdade av en svensk bank. Kortnummer, giltighetstid och CSV-kod fylls i vid betalningstillfället i de angivna fälten. Du kommer inte att debiteras förrän dess du gör ett köp. Inga kortuppgifter lagras hos oss på Granngården, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna som innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Granngården.se använder sig även av 3D Secure, en global säkerhetslösning för betalningar på internet som ger dig som kund skydd mot bedrägerier.

14.4. Fakturabetalning

Granngården erbjuder fakturabetalning i samarbete med Klarna. Fakturan skickas via e-post och har en förfallotid på 30 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Klarna informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla deras åtaganden enligt deras avtal och för de övriga syften som redovisas i deras Dataskyddsinformation. Klarnas dataskyddsinformationen hittar du här. Genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation.

14.5. Delbetalning

Granngården erbjuder i samarbete med Klarna möjligheten att dela upp din betalning. Du kan enkelt se vad din månadskostnad kommer att bli och får alla dina köp samlade på en månadsfaktura, vilket ger dig en bra överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan när som helst betala av den återstående skulden. Fullständiga villkor gällande att dela upp betalningen hittar du här.

15. Din integritet

När du som kund genomför ett köp i någon av Granngårdens kanaler samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order, genomföra köpet, underlätta vid kommande köp samt för utskick av erbjudanden från Granngården. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

De personuppgifter du lämnar lagras och bearbetas på Granngården AB i överensstämmelse med vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL). Vi lagrar således inte uppgifterna längre än vad som är nödvändigt. Vi kommer inte att använda personuppgifter för försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande.

Granngården använder cookies för att personifiera sidorna för användaren. Cookies används på vår webbplats endast för att göra det enklare för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du ändra inställningarna för detta i din webbläsare (Internet Explorer, Firefox, Netscape m fl). Läs mer om cookies.

16. Omdömen & Produktrecensioner

Genom att lämna omdömen för Granngården och recensioner kring produkter på Granngården.se ger du också Granngården rätten att publicera dem på granngården.se samt i andra kanaler och medier. Granngården godkänner samtliga produktrecensioner som är relevanta för produkten och dess egenskaper (positiva som negativa). Produktrecensioner som relaterar till annat än den specifika produkten publiceras inte (t.ex. upplevelse av leverans). Inte heller recensioner eller omdömen som kan uppfattas kränkande eller använder ett språk som inte är lämpligt (tex. svordom eller dylika ord). 

17. Presentkort

Öppet köp/ångerrätt gäller inte på presentkort köpta i butik.

För presentkort beställda på Granngården.se tillämpas 14 dagars ångerrätt i enighet med distansköpslagen.

Företagskund

1. Allmänt (företag)

Följande villkor gäller när du som företag handlar i någon av Granngårdens kanaler, om annat inte särskilt överenskommits skriftligt mellan oss och dig som kund. För att räknas som företagskund skall du vara registrerad företagare hos PRV eller hos Bolagsverket. Som företagskund omfattas du av Köplagen.

Vid försäljning till konsument följer vi de regler som följer av tillämplig lagstiftning. Klicka här för att läsa våra köpvillkor för konsument.

2. Priser (företag) 

Alla priser på Granngården.se visas inklusive mervärdesskatt, men exklusive fraktkostnader (mer information under "frakkostnader")  om inget annat anges. I visst marknadsmaterial riktat speciellt till företag anges priset exklusive moms. Detta anges i så fall i anslutning till priset.

Generellt hålls samma pris oavsett försäljningskanal, men för vissa produkter kan pris eller fraktkostnad avvika mellan kanaler eller mellan butiker i olika delar av landet.

Vi reserverar oss för prisfel och prisjusteringar.

3. Sortiment (företag)

Sortimentet som visas på Granngårdens e-handelsbutik kan skilja sig från sortimentet i Granngårdens fysiska butiker. En del av produkterna i sortimentet är säsongsvaror och därmed bara tillgängliga för försäljning under resp. säsongsperiod. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

4. Beställning (företag)

Köpvillkoren gäller för alla Granngårdens försäljningskanaler om inget annat anges. Vid beställning via e-handel eller på telefon får du en orderbekräftelse via e-mail. Det är därför viktigt att en giltig e-mailadress anges vid köpet. Vid beställning i butik får du din orderbekräftelse av butikspersonalen.

Granngården har rätt att neka köp om företaget har överskriden kreditgräns, vid eventuella lagerdifferenser, till områden som transportören normalt inte trafikerar eller av annan anledning.

4.1. Avbeställning

När ordern är lagd sker processen automatiskt och därmed inte möjligt att göra en avbeställning eller ändra ordern. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen. Mer information finns under "öppet köp".

5. Företagsavtal (företag)

Som företagare kan du ansöka om ett företagsavtal. Mer information hittar du på vår företagssida.

FÖRETAGSSIDA

6. Leverans (företag)

Tillgängligt leveransalternativ samt beräknad leveranstid beror produktval vid köp samt önskad leveransadress. Varor som finns på centrallager skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar. Varor som skickas direkt från leverantör har längre leveranstid och kan ha andra leveransvillkor. Om inte särskilt avtalats så sker leverans senast 30 dagar från orderbekräftelse. Obs. att vi levererar och administrerar ordrar inom Sverige.

OBS - Order online med varor från olika lager kan medföra separata leveranser.

6.1. Lossning

Vid leverans av vissa stora eller tunga artiklar krävs lossningshjälp med truck eller lastmaskin. Lossning ingår inte i leverans - vid beställning behöver kund truck/lastmaskin för att få av godset, annars riskeras sändningen att gå i retur. Risken övergår till kunden när godset är avlämnat och kvitterat.

6.2. Fraktkostnad

Hemleverans
Fri frakt över 1200 kr exkl. moms. För order som understiger 1200:- exkl. moms utgår en fraktavgift på 239,20 exkl. moms.

Leverans till butik 

Granngården tillämpar fraktfri leverans till valfri Granngården-butik.

Vissa produkter omfattas av ett extra fraktpåslag, se text nedan.

6.3. Fraktpåslag

Skrymmande produkter och/eller produkter belagda med fraktpåslag är märkta med ett rött informationstecken intill priset på granngården.se med textrutan: "SKRYMMANDE GODS" respektive "FRAKTPÅSLAG".

Skrymmande produkter skickas enbart som hemleverans, inte till utlämningsställe. För vissa produkter finns även möjligheten att hämta skrymmande produkter i butik. Detta anges i så fall i det röda informationstecknet på produktsidan. En produkt eller ett paket bedöms vara skrymmande om det innehar en eller flera av nedan kriterier:

  • Vikt överstiger 20 kg
  • Längd överstiger 150 cm 
  • Längd + omkrets överstiger 300 cm

Produkter med fraktpåslag får beräknad fraktkostnad i kassan först vid ifyllt postnummer för önskad leveransadress. Fraktpåslag tillkommer utöver ordinarie fraktkostnad och även vid uppnådd fraktfrigräns.

6.4. Transportskada

Du bör noga granska ditt gods innan du kvitterar leveransen. 

Gör såhär om skada finns på emballage eller gods:

  • Fotografera skadan samt skriv en kommentar direkt på kvittensen till chauffören
  • Fyll i reklamationsformuläret nedan och bifoga bild på skadan

REKLAMATIONSFORMULÄR

6.5. Leveransförsening

Vid försenad leverans blir du kontaktad för ytterligare information.

6.6. Leverans av flera produkter

Beställer du flera produkter sänder vi som regel alltid dessa i samma försändelse. Det kan förekomma att du får dina produkter i flera försändelser, då vi alltid väljer det mest lämpliga transportalternativet för respektive produkt, men du betalar alltid bara för en frakt.

7. Öppet köp (företag)

Som företagare har du enligt Köplagen ingen ångerrätt. Vi erbjuder extra service och öppet köp i 30 dagar på många av våra produkter.

För att använda dig av ångerrätt eller öppet köp på varor köpta online klicka här. Produkten återsänds enligt information på retursedeln. Du kan även återlämna produkten till valfri Granngården-butik tillsammans med retursedel samt kopia på erlagd betalning och orderbekräftelse. Obs. att har du köpt produkten i butik ska du alltid returnera den i butik. Vid öppet köp är det du som står för risk och kostnad för returfrakt.

Returen är godkänd först när vi mottagit och kontrollerat varan. Det åligger dig som kund att ombesörja och bekosta kostnaderna för returfrakten. Vid återbetalningen och/eller krediteringen har vi rätt att göra avdrag för fraktkostnader samt ta ut en allmän hanteringsavgift. Returfrakten sker på kundens risk.

7.1. Undantag från öppet köp

Öppet köp gäller ej för:

  • Levande växter, underkläder, kundanpassade produkter, produkter i löpmeter och lösvikt samt reavaror

Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt eller öppet köp. Öppet köp gäller vid oöppnad och oanvänd vara som återlämnas säljbar i originalförpackning.

8. Garanti och reklamation (företag)

Reklamationsrätt gäller vid företagsköp i enlighet med Köplagen. Den ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp.

Granngården lämnar totalt 3 års reklamationsrätt, varav 1 år omfattas av garanti. Läs mer om reklamation och garanti här

8.1. Reklamation i butik

Om du köpt din produkt i butik ska du göra din reklamation i butik. Ta med en kopia av fakturan eller orderbekräftelsen till butiken. Återbetalning sker på det sätt som du betalat för varan (kort, kontant eller via Klarna).

8.2. Skicka tillbaka reklamation:

Om du har köpt din produkt online ska du registrera din reklamationsförfrågan via reklamationsformuläret nedanför. När vi tagit emot och hanterat ditt ärende återkopplar vi med hur du skickar tillbaka reklamationen. Återbetalning sker på samma sätt som ursprungsbetalningen. 

REKLAMATIONSFORMULÄR >

8.3. Reklamation av levande växter

Levande växter kan reklameras i fall där plantan är felmärkt (dvs, du får fel sort etc.), plantan har fysiogena skador (intorkad, torra rötter, brända blad, emballageskador, felhantering etc.) samt om plantan har drabbats av sjukdomar och skadedjur. 

8.4. Smakgaranti

Hur fungerar smakgarantin på foder?

Smakgarantin gäller om din hund eller katt inte tycker om fodret, minst 75% av innehållet behöver vara kvar i förpackningen, samt att fodret behöver lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdagen. Lämna in ditt foder och visa upp orderbekräftelse/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny produkt till samma värde eller beloppet återbetalat. Smakgarantin gäller ej godis, och kan användas max 5 ggr/hushåll.

9. Synpunkter från dig som kund (företag)

Har du som kund synpunkter eller klagomål finns det flera sätt att komma i kontakt med oss på Granngården. Läs mer om hur du går tillväga för att lämna en synpunkt eller ett klagomål här.

10. Alternativ tvistlösning/Tvistelösning på nätet (företag)

Den 1 januari 2016 trädde lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden i kraft. Den bygger på ett EU-direktiv, enligt vilket det ska finnas alternativa tvistlösningsorgan av hög kvalitet tillgängliga i hela EU. En konsument som har ett klagomål eller en tvist i samband med försäljning av varor eller av tjänster ska kunna vända sig till ett sådant tvistlösningsorgan. EU:s plattform för alternativ tvistlösning är nu tillgänglig för konsumenter och näringsidkare. Förutsättningarna för användandet är att både du och näringsidkaren måste bo eller vara baserad i EU. I vissa länder kan även näringsidkare använda webbplatsen för klagomål mot en konsument när det gäller en vara eller tjänst som de sålt på nätet.

Se EU:s gemensamma tvistelösningssida här.

11. Förbehåll (företag)

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar. Det kan ske med olika bakomliggande orsaker t.ex. felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar från andra återförsäljare. Vi reserverar oss även för prisförändringar och lagerdifferenser.

12. Äganderätt (företag)

Produkterna förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Till dess förbinder sig kunden att väl vårda produkterna och att inte utan vårt skriftliga medgivande vidta ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll.

13. Ansvarbegränsning och skiljedom (företag)

Skulle skadeståndsansvar eller ersättningsskyldighet uppstå för oss enligt förevarande allmänna villkor skall, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, ansvaret vara begränsat till ett sammanlagt belopp motsvarande köpeskillingen för den eller de produkter varpå skadeståndsskyldigheten grundar sig.

Vårt ansvar omfattar endast direkta förluster. Vårt ansvar omfattar således inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som vi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensamskiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

14. Köp av produkter som kräver särskild behörighet/intyg (företag)

Vissa veterinära produkter, t.ex. sprutor och kanyler, kräver intyg från veterinär. Intyget ska vara stämplat och undertecknat av utfärdande veterinär och får inte vara äldre än 12 månader. Av intyget ska följande information framgå: namn, adress, tel nummer, per

sonuppgifter, användningsområde samt information om behörighetsutbildning för användning av sprutor och kanyler. Kemiska bekämpningsmedel som är tillåtna i Sverige delas in i olika behörighetsklasser. Medel i klass 1 och 2 får bara användas yrkesmässigt. Medel i klass 3 får användas av alla. För behörighetsklass 1L eller 2L krävs användningstillstånd (tidigare kallad sprutcertifikat eller behörighetsutbildning) som kontrolleras av Granngården vid köptillfället. Produktens behörighetsklass och registreringsnummer är alltid angivna på förpackningen.

Mer information om behörighetsklasser hittar du här: Växtskyddsmedel och Biocidprodukter.

Vissa produkter anses vara farligt gods. Detta markeras på varje produkt.

15. Betalningsalternativ (företag)

15.1. Kortbetalning

Granngården.se erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB som ingår i Svea Ekonomikoncernen. Svea Bank AB är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Granngården.se accepterar VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Sverige. Kortköpen sker direkt hos Svea Bank AB och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Granngården.se hanterar eller sparar ingen kortinformation. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

15.2. Direktbetalning vid internetbank

Vi erbjuder direktbetalning via internetbanken för kunder hos Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Väljer du direktbetalning i kassan så kommer du under köpprocessen slussas till din internetbank för att slutföra betalningen.

Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. När betalningen är genomförd, klicka på ”tillbaka till säljföretaget” för att slutföra din beställning.

15.3. Fakturabetalning

Fakturabetalning sker i samarbete med Svea Bank AB. Fakturan skickas i en separat försändelse. Enligt lag så görs en lättare upplysning görs vid fakturaköp. Dessa upplysningar sparas inte och kommer således inte att påverka dig om du vill ansöka om t.ex. bostadslån. En kopia på att en upplysning har gjorts kommer även att skickas hem till dig.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta. Vid frågor angående detta vänligen kontakta Svea Bank AB på 08-514 931 13. När du väljer faktura som betalsätt väljer du att acceptera Svea Bank AB:s allmänna villkor.

För att kunna välja faktura behöver du som privatperson vara registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och vara över 18 år. Företag som handlar på faktura skall vara registrerade hos Bolagsverket.

15.4. Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.