Gå till huvudinnehållet

Efterköpsinformation för installation av robotklippare

Grattis till din nya robotgräsklippare! Inom 10 arbetsdagar kommer du få ett tidsförslag skickat till dig via sms för utförandet av installation. Innan besöket uppskattar vi om du sätter din robotgräsklippare på laddning.

installation-grannhjalpen-granngarden-logo-minijpg.jpg


Vad ingår  i installation av robotgräsklippare?

Gör det här innan vi installerar 

Se till att gräsmattan är nyklippt, vi rekommenderar att nylagd gräsmatta får rota sig lite innan installation görs då gräsmattan annars kan skadas av vår kabelfräs.

Rensa gräsmattan på grenar, leksaker och andra lösa föremål som kan skada robotgräsklipparen.

Vi lyfter på stenläggningar som är max en och en halv meter breda, större stenläggningar måste du som kund själv lyfta bort innan. Observera att vi inte kan garantera att stenläggningarna läggs tillbaka identiskt som tidigare då våra tekniker inte är stenläggare.

Om du köpt en Gardena med Smart-funktion

Om du köpt en Gardena med Smart-funktion måste du som kund själv installera Gatewayn som medföljer i kartongen tillsammans med roboten. Detta behöver göras innan tekniker kommer ut för att installera roboten. Du installerar enklast Gateway genom att ladda ner appen "Gardena smart system" via App store eller Google Play. Därefter följer du enkelt stegen i appen för att förbereda och installera din Gateway. När den är installerad så kan tekniker vid installationsbesöket hjälpa till med att par koppla din robot med Gatewayn om behovet finns. Därefter kan du som kund via telefonen kontrollera din robotgräsklippare samt ändra vissa inställningar. Detta steg kan du som kund självklart göra själv om kunskap finns.

Detta ingår INTE i basinstallationen

Om din gräsmatta överstiger 2000kvm tillkommer en kostnad på 100:-/100kvm.

Lyft av stenläggningar större än 1 x 1,5 meter breda samt nerfräsning av slinga i asfalt, ex. uppfart

Så fungerar installationen

Basinstallationen innebär att vi installerar din robotgräsklippare med nödvändigt material och hjälper dig igång. I de allra flesta fall ingår allt nödvändigt material, men alla trädgårdar har olika förutsättningar. Eventuellt extramaterial och extra kvadratmeter köps på plats av vår installatör och betalas via Klarna.

Vi installerar enligt de rekommenderade mått som finns i instruktionsboken för just din robotgräsklippare. Beroende på trädgårdens utseende och förutsättningar gör vi vissa justeringar av de här måtten. Ibland kan du som kund behöva göra mindre justeringar av begränsningskabeln själv efter ett tag. Trädgårdens förutsättningar kan också betyda att det behövs mer kabel än vad som ingår i köpet. Du som kund betalar då för extra kabel och arbetskostnad.

Vi föredrar att du är hemma när vi påbörjar installationen så att vi kan göra inställningarna på robotgräsklipparen efter dina önskemål och säkerställa att det blir som du tänkt dig. Tänk på att en gräskant kommer finnas runt gräsmattan som robotgräsklipparen inte kommer åt, denna åtgärdas dock lätt med en trimmer, din butik hjälper dig gärna med vilken modell som är rätt för din trädgård.

Tänk på detta efter installationen av robotgräsklipparen

Din robotgräsklippare ska sköta sig själv men du behöver självklart se till den då och då. I början är det vanligt att den kör fast i ojämnheter och hålor i gräsmattan, något som gäller generellt för alla robotgräsklippare. Dessa problem löser du genom att jämna ut gräsmattan, en i regel liten arbetsinsats. Tänk även på att din robotgräsklippare kan ta lite tid på sig att ställa in sig efter just din gräsmatta och dess förutsättningar. Vanligtvis tar detta ca 1–1,5 vecka innan förväntat klippresultat uppnås.

Läs hela instruktionsboken så får du mycket information om hur din robotgräsklippare fungerar. Ta dig tid att lära dig programmen för att justera klipptider och andra inställningar.

Är du inte nöjd med din installation?

Kontakta Grannhjälpen på 0771-222444 eller maila grannhjalpen@granngarden.se.

Reklamation på installation ska anmälas hos Grannhjälpen inom 2 månader efter utförd installation.

Garantin gäller inte på:

Installation kan komma att utföras av en utav våra samarbetspartner, ni som kund kommer då bli kontaktad direkt av vår samarbetspartner för att bestämma installationstid.

Vi hoppas att du och din robotgräsklippare ska trivas ihop!

För frågor och information

  • Ring oss

    0771-222 444

  • Maila oss

    grannhjalpen@granngarden.se