Köpvillkor 

1.Allmänt

Följande villkor gäller när du som privatperson handlar via någon av Granngårdens kanaler, om annat inte särskilt överenskommits skriftligt mellan oss och dig som kund För att handla på Granngårdens e-handel eller via telefon skall du vara över 18 år och folkbokförd i Sverige. Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen och Köplagen. Vid köp som konsument via Granngårdens e-handel eller via telefon omfattas du även av Distanshandelslagen.

Vid försäljning till företag följer vi de gällande lagar och regler. Klicka här för att läsa våra köpvillkor för företag.

2. Priser

Alla priser på Granngården.se visas inklusive moms, men exklusive fraktkostnader om inget annat anges (läs mer under "fraktkostnad"). I visst marknadsmaterial riktat speciellt till företag anges priset exklusive moms. Detta anges i så fall i anslutning till priset.

Generellt hålls samma pris oavsett försäljningskanal, men för vissa produkter kan pris avvika mellan e-handel och butik eller mellan butiker i olika delar av landet.

Vi reserverar oss för prisfel och prisjusteringar

3. Sortiment

Sortimentet kan skilja mellan olika butiker och mellan butik och e-handel. En del av produkterna i sortimentet är säsongsvaror och därmed bara tillgängliga för försäljning under resp. säsongsperiod. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

4. Beställning

Vid beställning via e-handel eller på telefon får du en orderbekräftelse via e-mail och leveransaavisering via sms. Det är därför viktigt att en giltig e-mailadress och ett giltigt mobilnummer anges vid köpet. Vid beställning i butik får du din orderbekräftelse av butikspersonalen.

Granngården har rätt att neka köp om företaget har överskriden kreditgräns, vid eventuella lagerdifferenser, till områden som transportören normalt inte trafikerar eller av annan anledning.

Avbeställning

När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen. Läs mer under "öppet köp".

5. Kundklubb

Som konsument kan du ansöka om medlemskap i Granngårdens kundklubb för att få tillgång till fördelaktiga erbjudanden. Medlemskapet är kostnadsfritt. Klicka på knappen nedanför för att komma till kundklubben.

Kundklubb 

6. Leverans

Varor som finns på centrallager skickas inom 1 arbetsdag. Varor som skickas direkt från leverantör har längre leveranstid och kan ha andra leveransvillkor.

Privatpersoner erbjuds tre fraktalternativ:

  • Utlämningsställe/paketombud
  • Hämta i butik 
  • Hemleverans 

Tillgängligt leveransalternativ samt beräknad leveranstid beror produktval vid köp samt önskad leveransadress. För produkter som klassas som farligt gods eller som är av skrymmande karaktär kan endast fraktalternativ hemleverans väljas.

Utlämningsställe/paketombud och hämta i butik

Vid leverans till utlämningsställe/paketombud och hämta i butik får du ett sms när leveransen finns att hämta. Leveransen ska hämtas ut personligen med giltig legitimation och det sändningsnummer som angetts i sms:et. Om någon annan ska hämta din leverans skall denna ha med sig sändningsnumret samt giltig legitimation både för dig och sig själv.

Om mottagaren inte är anträffbar vid aviseringen, ligger godset kvar 14 dagar vid paketleverans och 7 dagar vid palleverans. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en kostnad för ej uthämtade paket.

Tänk på att för växter som skickas till utlämningsställe/paketombud eller ska hämtas i butik, så bör dessa hämtas så fort som möjligt (inom max 3 dagar) för att inte växten ska ta skada.

Hemleverans

Hemleverans innebär leverans till tomtgräns eller port. Vid hemleverans behöver du finnas på plats för att kunna kvittera mottagandet av din beställning. För din säkerhet, så att vi ser att det är rätt person som får leveransen, behöver du kunna visa giltig legitimation. Om du inte är hemma för att motta godset kan extra kostnader tillkomma. Risken övergår till dig som kund när godset är avlämnat och kvitterat. Hemleverans sker under dagtid.

Leveransförsening

Om leveransen skulle vara försenad blir du kontaktad för ytterligare information.

Fraktkostnad

Granngården tillämpar fraktfri leverans på beställningar med ordervärde över 500:- ink moms (400:- ex moms).

För order under 500:- tillämpas en fraktkostnad på 49:- ink moms till paketombud/utlämningsställe och 159:- ink moms för hemleverans.

Vissa produkter omfattas av ett extra fraktpåslag, se text nedan. Eventuella färjekostnader till mottagare på öar står kunden för.

fraktpåslag och skrymmande gods

Skrymmande produkter och/eller produkter belagda med fraktpåslag är märkta med ett rött informationstecken intill priset på granngården.se med textrutan: "SKRYMMANDE GODS" respektive "FRAKTPÅSLAG".

Skrymmande produkt kan endast skickas med hemleverans, ej till utlämningsställe. Produkter med fraktpåslag får beräknad fraktkostnad i kassan först vid ifyllt postnummer för önskad leveransadress. Fraktpåslag tillkommer utöver ordinarie fraktkostnad och även vid uppnådd fraktfrigräns.

Fraktpåslag tillkommer enl. nedanstående:

  • ZON 1 - postnummer mellan 280 00 och 609 99: 3 % av värdet på orderraden
  • ZON 2 - postnummer mellan 200 00 och 279 99: 6 % av värdet på orderraden
  • ZON 3 - postnummer mellan 100 00 och 199 99, samt 63 000 och 77 999: 6 % av värdet på orderraden
  • ZON 4 - postnummer mellan 620 00 och 629 99 samt 78 000 och 88 999: 10 % av värdet på orderraden
  • ZON 5 - postnummer 890 00 och 989 99: 15 % av värdet på orderraden

Transportskada

Du bör noga granska ditt gods innan du kvitterar leveransen.

Gör såhär om skada finns på emballage eller gods:

  • Fotografera skadan samt skriv en kommentar direkt på kvittensen till chauffören
  • Bild och ifylld retursedel (nedan) ska mailas in till oss inom 48 timmar på transportskada@granngarden.se
  • Mailet ska innehålla bild och ifylld retursedel
Retursedel

7. Ångerrätt och öppet köp

Enligt Distanshandelslagen har du som konsument 14 dagars ångerrätt på köp via e-handel eller distanshandel. På Granngården erbjuder vi som extra service 30 dagars öppet köp på många av våra produkter. Öppet köp gäller i alla Granngårdens försäljningskanaler, både på e-handel och i fysisk butik.

För att använda dig av ångerrätt eller öppet köp maila in en retursedel till retur@granngarden.se. Produkten återsänds enligt information på retursedeln. Du kan även återlämna produkten till valfri Granngårdsbutik tillsammans med retursedel samt kopia på erlagd betalning och orderbekräftelse.

Retursedel

Om du väljer att skicka tillbaks produkten skall denna skyddas med ett yttre emballage av samma kvalitet som produkten levererades i. Granngården tar inte emot returer mot postförskott eller efterkrav. Returen är godkänd först när vi mottagit och kontrollerat varan. Det åligger dig som kund att ombesörja och bekosta kostnaderna för returfrakten.

Vid återbetalningen och/eller krediteringen har vi rätt att göra avdrag för fraktkostnader samt ta ut en allmän hanteringsavgift. Returfrakten sker på kundens risk. Köpbeloppet betalas tillbaka inom 14 dagar efter att den returnerade varan mottagits eller att du som kund visat att varan sänts tillbaka.

Undantaget från öppet köp är kundanpassade produkter, produkter som säljs i löpmeter eller lösvikt, underkläder, foder, fodertillskott, levande växter, jord, gödsel, strömedel, pellets, kemiska produkter eller varor som kräver specialtillstånd (t.ex. kanyler och patroner). Öppet köp gäller ej heller rea- eller kampanjvaror. Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt eller öppet köp.

8. Garanti och reklamation

Reklamationsrätt för konsumenter gäller i enlighet med Konsumentköplagen. Den ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp.  

Granngården lämnar 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt.

Gör såhär vid reklamations- eller garantiärenden:

  • Fyll i och maila nedanstående retursedel till reklamation@granngarden.se
  • Lägg en kopia av retursedeln tillsammans med returnerad produkt

Retursedel


Du som konsument har 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Vid godkänd reklamation ersätts du med en likvärdig vara eller med motsvarande belopp. Du kan själv välja om du vill lämna tillbaka varan i våra fysiska butiker eller om du hellre skickar tillbaka varan. Granngården ersätter övriga kostnader som uppkommit i samband med reklamationen med undantag för kostnader vid installation och montering.

Varor som inte är rengjorda tas inte emot. Vid reklamation av elartiklar som ska installeras av behörig elektriker ska alltid installationsintyg (utfärdat av behörig installatör) bifogas. Följ de instruktioner som medföljer varan.

Smakgaranti

Hur fungerar smakgarantin på foder?
På Granngården har vi smakgaranti på allt hund- och kattfoder. Lämna in ditt foder och visa upp orderbekräftelse/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny säck till samma värde eller få pengarna tillbaka.

Smakgarantin gäller om:

  • Din hund eller katt inte tycker om fodret
  • Minst 50 % av innehållet är kvar i förpackningen
  • Fodret lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdatum 

9. Alternativ tvistlösning/Tvistelösning på nätet

Den 1 januari 2016 trädde lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden i kraft. Den bygger på ett EU-direktiv, enligt vilket det ska finnas alternativa tvistlösningsorgan av hög kvalitet tillgängliga i hela EU. En konsument som har ett klagomål eller en tvist i samband med försäljning av varor eller av tjänster ska kunna vända sig till ett sådant tvistlösningsorgan. EU:s plattform för alternativ tvistlösning är nu tillgänglig för konsumenter och näringsidkare. Förutsättningarna för användandet är att både du och näringsidkaren måste bo eller vara baserad i EU. I vissa länder kan även näringsidkare använda webbplatsen för klagomål mot en konsument när det gäller en vara eller tjänst som de sålt på nätet.

Se EU:s gemensamma tvistelösningssida här.

10. Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar. Det kan ske med olika bakomliggande orsaker t.ex. felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar från andra återförsäljare. Vi reserverar oss även för prisförändringar och lagerdifferenser.

11. Äganderätt

Produkterna förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Till dess förbinder sig kunden att väl vårda produkterna och att inte utan vårt skriftliga medgivande vidta ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll. 

12. Köp av produkter som kräver särskild behörighet/intyg

Vissa veterinära produkter, t.ex. sprutor och kanyler, kräver intyg från veterinär. Intyget ska vara stämplat och undertecknat av utfärdande veterinär och får inte vara äldre än 12 månader. Av intyget ska följande information framgå: namn, adress, tel nummer, personuppgifter, användningsområde samt information om behörighetsutbildning för användning av sprutor och kanyler.

Kemiska bekämpningsmedel som är tillåtna i Sverige delas in i olika behörighetsklasser. Medel i klass 1 och 2 får bara användas yrkesmässigt. Medel i klass 3 får användas av alla. För behörighetsklass 1L eller 2L krävs användningstillstånd (tidigare kallad sprutcertifikat eller behörighetsutbildning) som kontrolleras av Granngården vid köptillfället. Produktens behörighetsklass och registreringsnummer är alltid angivna på förpackningen.

Mer information om behörighetsklasser hittar du här.

Vissa produkter anses vara farligt gods. Detta markeras på varje produkt.

13. Betalningsalternativ

Kortbetalning

Granngården.se erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med SveaWebPay som ingår i Svea Ekonomikoncernen. SveaWebPay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Granngården.se accepterar VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Sverige. Kortköpen sker direkt hos SveaWebpay och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Granngården.se hanterar eller sparar ingen kortinformation. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning vid internetbank

Vi erbjuder direktbetalning via internetbanken för kunder hos Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Väljer du direktbetalning i kassan så kommer du under köpprocessen slussas till din internetbank för att slutföra betalningen.

Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. När betalningen är genomförd, klicka på ”tillbaka till säljföretaget” för att slutföra din beställning.

Fakturabetalning

Fakturabetalning sker i samarbete med SveaWebPay. Fakturan skickas i en separat försändelse till folkbokföringsadress. En enklare kreditupplysning genomförs vid fakturaköp. Dessa upplysningar sparas inte och kommer inte att påverka dig om du vill ansöka om t.ex. bostadslån. En kopia på att en upplysning har gjorts kommer även att skickas hem till dig.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta. Vid frågor angående detta vänligen kontakta Svea ekonomi på 08-514 931 13. När du väljer faktura som betalsätt väljer du att acceptera Svea Ekonomis allmänna villkor. Om du väljer leverans till annan adress än folkbokföringsadress försvinner alternativet fakturabetalning.

Delbetalning

Vid köp över 1000 kronor erbjuder vi delbetalning i samarbete med SveaWebPay. Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi kan vi erbjuda dig att dela upp din betalning. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan. I vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor kan du ringa 08-51493113 för närmare information. När du väljer delbetalning väljer du att acceptera Svea Ekonomis allmänna villkor. 

Följande delbetalningsalternativ finns:

 Betalningsalternativ  Ränta    Uppläggningsavgift  Aviavgift
 3 mån räntefritt  0,00 %  95 SEK  29 SEK
 6 mån räntefritt  0,00 %  195 SEK  29 SEK
 12 mån räntefritt  0,00%  295 SEK  29 SEK

14. Din integritet

När du som kund genomför ett köp i någon av Granngårdens kanaler samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order, genomföra köpet, underlätta vid kommande köp samt för utskick av erbjudanden från Granngården. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

De personuppgifter du lämnar lagras och bearbetas på Granngården AB i överensstämmelse med vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL). Vi lagrar således inte uppgifterna längre än vad som är nödvändigt. Vi kommer inte att använda personuppgifter för försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande.

Granngården använder cookies för att personifiera sidorna för användaren. Cookies används på vår webbplats endast för att göra det enklare för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du ändra inställningarna för detta i din webbläsare (Internet Explorer, Firefox, Netscape m fl). Läs mer om cookies.

15. Omdömen

Genom att lämna omdömen kring produkter på Granngården.se ger du också Granngården rätten att publicera dem på granngården.se samt i andra kanaler och medier. Granngården godkänner samtliga omdömen som är relevanta för produkten och dess egenskaper. Omdömen som relaterar till annat än den specifika produkten publiceras inte. Inte heller omdömen som kan uppfattas kränkande eller använder ett språk som inte är lämpligt.