Gå till huvudinnehållet
The Pet Show på Granngården

Granngården hyllar husdjuren i Fotografiskas ”The Pet Show”

Dela

Hand mot tass, hud mot päls. Människa och husdjur porträtteras i ett oskiljaktigt band.

Granngården är stolt utställningspartner till Fotografiskas The Pet Show 22 oktober 2021 – 13 februari 2022. Foto: Robin Schwartz. En del av The Pet Show på Fotografiska Stockholm.

  • The Pet Show

    The Pet Show är en hyllning till husdjuren och deras närvaro i konst och populärkultur. Med 27 konstnärer och fler än 140 verk låter utställningen husdjuren sättas på en piedestal och betraktas från alla möjliga perspektiv; som följeslagare, statussymboler i människovärlden, vänner och älskade familjemedlemmar eller som konstverk.

    Utställningen är både fylld med humor och kärlek och kommer visas i Fotografiska muséets lokaler i Stockholm under hösten och vintern. Utställningen kommer även gå att besöka digitalt för den som inte har möjlighet att ta sig till huvudstaden.

    Foto: Kári Björn. En del av The Pet Show på Fotografiska Stockholm.

  • Om Fotografiska

    Fotografiska är en av världens största samlingsplatser för fotografi och en av Sveriges mest populära turistmål. Med vision om att ständigt ”Inspiring a more conscious world” och bidra till samhällsdebatten genom att ställa ut fotografi som skapar engagemang och riktar fokus mot viktiga frågor som behöver luftas. Fotografiska lockar årligen över 500 000 besökare.

     

  • Kundklubbsmedlem Granngården

    Bli kundklubbsmedlem

    Som kundklubbsmedlem hos Granngården kommer du under utställningsperioden av The Pet Show kunna ta del av exklusiva erbjudanden hos Fotografiska. Håll utkik!

    Bli kundklubbsmedlem här!

Ta del av Fotografiskas fotoskola

Hand mot tass, hud mot päls. Men är kameraflödet fullt av bilder på pälsklingen, som alla egentligen ser likadana ut?

Fotografiskas huvudlärare Göran Segeholm har lång erfarenhet av fotografi och visuell kommunikation. För att ge dig lite inspiration till hur du kan tänka när du fotograferar ditt husdjur har han satt ihop en tre-delad fotoskola med några användbara verktyg. Ta del av Fotografiskas fotoskola nedan.

  • Fotoskola Del 1: Så tar du intima bilder

    Den intima bilden är den finaste. I alla fall enligt Washington Post. Kanske blir det även din nya favoritbild? Här berättar Göran Segeholm hemligheten bakom den.
    Foto: Robin Schwartz. En del av The Pet Show på Fotografiska Stockholm.

    Vad kännetecknar en intim bild egentligen?

    • Den skildrar stunder då vi är som mest oss själva i vår personliga sfär.
    • Stämningen i bilden är det centrala, inte det dokumentära.
    • Ljuset spelar ofta en avgörande roll för stämningen.

    Den intima bilden är kanske den finaste bilden

    På den stora amerikanska dagstidningen Washington Posts redaktion finns en lista över vilken sorts bilder som tidningen helst vill ha av sina fotografer. Överst står: ”intimate”. Det är det finaste.

    Det kan tyckas märkligt att så kallade ”intima bilder” anses ha större genomslagskraft än till exempel dokumentära nyhetsbilder. Det intima är ju någonting stillsamt och finstämt. Inte sensationellt.

    Fånga uppriktigheten och autenciteten i bilden

    Det som alltid är så tilltalande med intima bilder är att de visar oss när vi inte gör oss till, utan bara är oss själva. De kanske visar sidor som vi annars döljer för varandra. Ibland är det någonting så enkelt som att en person inte ler som gör att en bild får den där känslan av uppriktighet och autenticitet som kännetecken för den intima bilden.

    Börja med de stillsamma ögonblicken

    Om du vill ta intima bilder som involverar ditt husdjur, och kanske också andra familjemedlemmar, börja med de stillsamma ögonblicken när flocken vilar i soffan eller sängen. Om det bara är djur som är motivet kan det vara en fördel att arbeta fort och tyst. Om människor också är inblandade så kan du välja att förklara vilken sorts bild du vill ta, så kanske ni kan samarbeta.

    Intima bilder kompletterar dina familjeberättelser på ett vackert sätt. De talar om förtroende och tillit och hur viktigt det är att ha någon man kan vara sig själv med.

  • Fotoskola del 2: En narrativ bild – vad är det?

    En bild innehåller så mycket mer än det ögat bara ser. Och det här vill du såklart fånga i bild. Ta ett steg bakåt och ge bilden din berättelse. Göran Segeholm berättar hur.
    Foto: Areca Roe. En del av The Pet Show på Fotografiska Stockholm.

    Vad är en narrativ bild?

    • Läsaren kan se en hel berättelse i bilden.
    • Bilden innehåller fler detaljer än andra typer av bilder.
    • Huvudpersonerna tittar inte in i kameran, och behöver inte uppta en så stor del av bildytan.

    Få med detaljer i din bild

    Du har säkert någon gång fått rådet att gå närmre när du fotograferar. Du får med färre onödiga detaljer och koncentrerar bildens innehåll. Bilderna blir snabbare att uppfatta. Men när du ska ta narrativa, berättande bilder så är det snarare tvärtom. Då lönar det sig ofta att backa istället, för att få med fler detaljer. Men det ska vara detaljerna som berikar bilden, så det gäller att välja med viss omsorg.

    Fånga berättelsen i bilden

    Narrativa fotografier vill inte uppmuntra läsaren att inte bara se ett ögonblick, utan en hel berättelse i bilden. De vill så att säga sträcka sig utanför ögonblicket som bilden skildrar genom att få läsaren att associera till vad som hände innan bilden togs, och kanske vad som kommer att hända sen.

    Narrativa bilder är engagerande och tacksamma att prata om. Illustrationer i barnböcker är ofta extremt narrativa, många barnboksillustratörer lägger in massor av detaljer att fantisera och prata om.

    Berika med den renslickade matskålen

    När du fotograferar narrativt ska du inte sträva efter alltför rena bilder. Intressanta detaljer berikar berättelsen. De kan till exempel berätta vilken årstid det är, även om bilden är tagen inomhus (vintertäcket hänger på kroken i hallen). De kan också berätta om vad som hänt (renslickad matskål) eller vad som ska hända (matte snörar kängorna).

    Bli en liten foto-detektiv

    Om du regelbundet fotograferar narrativt blir du till slut som en detektiv. Den här detaljen, vad berättar den egentligen? Och kan jag använda den i en bild?

  • Fotoskola del 3: Grafiska bilder sätter färg och form på kamerarullen

    En hund är inte bara en hund. Göran Segeholm berättar här i sista delen av fotoskolan bland annat hur snyggt hundens röda päls kan ryta mot den mossgröna filten i soffan – och hur du kan få till den där grafiska bilden.
    Foto: Lisa Strömbeck. En del av The Pet Show på Fotografiska Stockholm.

    Hur får jag till en grafisk bild?

    • Samspelet mellan färger, former och linjer är centralt.
    • Bilderna är framförallt estetiskt tilltalande som bilder, men de behöver inte nödvändigtvis föreställa vackra motiv.
    • Oväntade beskärningar och kompositioner kan flytta tittarnas fokus till detaljer som de annars inte hade tänkt på.

    Titta på motiven med nya ögon

    Gemensamt för bilder som kallas ”grafiska” är att läsaren känner igen motiven, samtidigt som de känns nya. Effekten skapas dels genom djärva och oväntade beskärningar, dels genom att fotografera så att olika delar av motivet samspelar på ett estetiskt tilltalande sätt.

    ”En hund är inte bara en hund”

    Få saker är lika utvecklade för bildseendet som att ta grafiska bilder. Motiven finns överallt, men du behöver se världen på ett lite speciellt sätt för att upptäcka dem. Det gäller att inte stilla sig blind vad motiven är – ”en stol” eller ”en hund” – utan istället uppmärksamma linjer, strukturer, färger och former och tänka ”vilken fin mjuk båge” eller ”en sådan spännande färgkontrast”.

    För att läsaren också ska lägga märke till dessa färger och former behöver du vara djärv när du komponerar. Vissa starka blickfång, som till exempel ansikten, kan du vinna på att inte ta med. Det finns annars en risk att de dominerar bilden så att läsaren aldrig upptäcker den där vackra bågen eller hus snyggt hudens röda päls bryter av mot den mossgröna filten i soffan.

    Ett särskilt utmärkande drag för grafisk stil är att motiven påfallande ofta inte med i sin helhet.