kundtjanst-vanligafragor-granngarden-1140x400.png

Behöver du hjälp?  


Här hittar du våra vanligaste frågor och svar. Du hittar mer information kring köp i våra köpvillkor och på vår sida för kundtjänst.

Beställning

Hur genomför jag ett köp?
Sök fram önskade produkter, lägg produkterna i varukorgen och gå till kassan. Välj leveranssätt, betalningsalternativ och bekräfta köpet.

När får jag min orderbekräftelse?
När du genomfört en beställning på granngården.se skickar vi en orderbekräftelse till din e-post omgående.

Får vem som helst handla på granngården.se?
För att handla på granngården.se måste du som privatperson ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige med svenskt personnummer - eller vara registrerad företagare alternativt ha ett bolag registrerat hos Bolagsverket.

Hur ändrar jag eller avbeställer min order?
När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen.

Kan jag beställa till andra länder än Sverige?
Nej tyvärr. I dagsläget levererar vi enbart inom Sverige.

Kan jag beställa via telefon?
Ja, du kan lägga en beställning via telefon hos våra innesäljare på 0771-222 444.

Kan jag spara innehållet i min varukorg till ett senare tillfälle?
Din varukorg töms när du stänger webbläsaren, i nuläget kan du inte spara din varukorg.

Jag har problem att genomföra en beställning, vad kan vara fel?
Prova gärna att välja ett annat betalsätt eller kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-222 444 så hjälper vi dig.

Hur vet jag att en vara finns i lager?
När du letat fram en produkt så kan du se lagerstatus för webblager eller vald butik under priset på produktsidan. En grön plupp betyder att produkten finns på lager, en gul plupp betyder att ett fåtal finns på lager och röd plupp betyder att produkten är slut på lager.

Produkten jag vill köpa står som "beställningsvara" med blå plupp, vad betyder det?
Produkten är en beställningsvara och finns just nu inte i lager på granngården.se. Vi kommer efter din beställning kontakta vår leverantör för beställning och leverans, vilket ev.medför förlängd leveranstid.

Kan jag använda presentkort på granngården.se?
För tillfället kan du bara använda ditt presentkort i våra fysiska butiker.

Betalning och säkerhet

Vilka olika betalningssätt kan jag välja mellan?
Faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning via internetbank (privatperson). Vid alla betalningar samarbetar vi med Svea Web Pay.

Kan jag som företag med betalsätt faktura ha olika fakturadress och leveransadress? 
Ja, som företagskund kan du ha olika leveransadress och fakturaadress. Av säkerhetsskäl ska vald fakturaadress och leveransadress vara de adresser ditt företag är registrerat med hos Bolagsverket.

Hur säkert är det att beställa varor på nätet?
Oroa dig inte, din kortbetalning är säkrad genom Svea Web Pay och all kommunikation sker genom en krypterad förbindelse med banken.

Var kommer kvitto på mitt köp?
En orderbekräftelse (kvitto) skickas till den e-postadress du anger i samband med din beställning.

Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?
14 dagar för privatkund och 30 dagar för företagskund.

Varför kan jag inte betala med mitt kontokort?
Kontakta oss på 0771-222 444 så försöker vi hjälpa dig med vad som kan vara fel.

Hur får jag min faktura?
Din faktura skickas med post i en separat försändelse.

Leverans och frakt

Hur lång är leveranstiden?
Förutsatt att varorna finns på lager (med grön plupp märkt "2-5 dagar"), skickar granngården.se din order dagen efter beställning och leverans sker efter 2-5 vardagar.

Hur vet jag när jag kan hämta mitt paket hos ombudet, butiken eller utlämningsstället? 
Du får ett SMS när du kan hämta paketet. SMS skickas till det mobilnummer du angav vid din beställning.

Kan jag spåra min order?
Ja, du kan spåra din order med hjälp av din e-postadress och ditt ordernummer här.

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?
Ditt paket ligger kvar i 14 dagar hos utlämningsstället innan det skickas tillbaka till oss.

Vad kostar frakten?
För order som understiger 500 kr inkl. moms är fraktavgiften 49 kr för utlämningsställe och 159 kr för hemleverans.

Leverans till företag skickas via hemleverans och är fraktfritt vid order överstigande 400 kr exkl. moms. 

För varor som är skrymmande eller på annat sätt extra dyra att frakta kan det tillkomma ett extra frakttillägg som baseras på var i landet du bor. Detta finns markerat som ett rött ”i” (informationstecken) på produkten och anges i kassan innan du bekräftar ditt köp.

Hur vet jag när mitt paket kommer vid hemleverans?
Vid hemleverans ringer transportören dagen innan till det mobilnummer som angavs vid beställningen för att boka in en utkörningstid.

Jag har beställt varor som skall levereras på pall, hur fungerar det med lossning?
Transportören levererar till porten eller tomtgränsen. Vid mottagning av pallgods bör en traktor eller annan lastmaskin finnas tillgänglig för lossning. Om inte kunden kan ombesörja lossningen, äger Granngården rätten att ta ut en lossningsavgift.

Jag har mottagit en skadad eller felaktig vara, hur gör jag nu?
Om du vill göra en reklamation kan du själv välja om du vill lämna tillbaka varan i våra fysiska butiker eller om du hellre skickar tillbaka varan till granngården.se. Läs mer om hur du reklamerar en vara.

Hur levereras varorna om inte allt jag beställt finns i lager?
När någon vara är slut, restnoterad eller tas bort i kundens beställning, meddelas detta tillsammans med leverans av övriga beställda varor. Du kan alltid avbeställa en restnoterad artikel. Görs inte det sänder Granngården varan så snart den har kommit in på vårt lager igen. Restnoterad vara sänds alltid fraktfritt och utan fakturaavgift. Varor värda mindre än 250 kr restnoteras ej.

Kan jag välja utlämningsställe?
Nej, paketet skickas till ditt närmaste utlämningsställe.

Retur 

Kan jag returnera en vara till en av era fysiska butiker?
Självklart! Vi erbjuder fri retur i alla våra butiker. Läs mer om retur i butik.

Vem betalar frakten vid retur?
Frakter i samband med byten eller returer till granngården.se betalas av kunden. Läs mer om retur till granngården.se.

Jag vill göra en reklamation, hur gör jag?
Om du vill göra en reklamation kan du själv välja om du vill lämna tillbaka varan i våra fysiska butiker eller om du hellre skickar tillbaka varan till granngården.se. Läs mer om hur du reklamerar en vara.

Öppet köp och ångerrätt

Hur länge kan jag ångra mitt köp?
Enligt lag har du som konsument 14 dagars ångerrätt via e-handel och distanshandel. Granngården erbjuder dessutom 30 dagars öppet köp som gäller i alla våra försäljningskanaler, såväl i fysiska butiker som på granngården.se, via Nordpost-katalogen eller via telefon. Läs mer om öppet köp och ångerrätt.

Finns det undantag från öppet köp?
Undantaget från öppet köp är kundanpassade produkter, produkter som säljs i löpmeter eller lösvikt, underkläder, foder, fodertillskott, levande växter, jord, gödsel, strömedel, pellets, kemiska produkter eller varor som kräver specialtillstånd (t.ex. kanyler och patroner). Öppet köp gäller ej heller rea- eller kampanjvaror. Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt eller öppet köp.

Vem betalar frakten vid ångerrätt?
Frakter i samband med byten eller returer betalas av kunden.

När får jag mina pengar tillbaka?
När vi mottagit din retur återbetalar vi dina pengar.

Övriga frågor 

Hur fungerar smakgarantin på foder?
Smakgarantin gäller om din hund eller katt inte tycker om fodret, minst 50% av innehållet är kvar i förpackningen och fodret lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdagen. Lämna in ditt foder och visa upp orderbekräftelse/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny säck till samma värde eller få pengarna tillbaka. Läs mer om vår smakgaranti.

Kan jag ta reda på om en vara snart kommer i lager igen?
Kontakta våra innesäljare på telefon 0771-222 444 val 2 eller maila info@granngarden.se.

Hur får jag Granngårdens nyhetsbrev med aktuella produkter och tips? 
Anmäl dig till vår kundklubb och fyll i din e-post för att motta våra nyhetsbrev.

Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?
Längst ner i varje nyhetsbrev finns en länk med texten "Om du vill avsluta din prenumeration, klicka här". Klicka på den så får du inga fler nyhetsbrev från Granngården.

Jag saknar en produkt i ert sortiment, kan ni ta in den?
Du är välkommen att kontakta våra innesäljare på telefon 0771-222 444 val 2 eller maila info@granngarden.se så kan vi se om vi kan hjälpa dig.

Varför kan jag inte handla alla produkter online?
I dagsläget är en del av vårt produktsortiment endast tillgängligt i våra lokala butiker och en del produkter kan endast beställas över telefon på 0771-222 444. Vi strävar ständigt mot att hela vårt sortiment ska bli köpbart online.

Granngården och Nordpost, är det samma sak?
Nordpost är Granngårdens varumärke för företagskunder och företagssortiment. Med mer än 25 års erfarenhet av lantbruksbranschen har sortimentet formats till vad det är idag - produkter som klarar lantbruket. Läs mer om Nordpost.

Jag har bytt mailadress, hur gör jag nu när jag loggar in?
Kontakta kundtjänst på telefon 0771-222 444 eller info@granngarden.se så får du hjälp med att byta mailadress på ditt konto.

Hur blir jag medlem i kundklubben?
Läs mer och bli medlem i kundklubben på vår kundklubbsida. Har du frågor om medlemskapet är du välkommen att kontakta Granngårdens kundtjänst på telefon 0771-222 444.

Får jag bonus på mina köp när jag handlar på granngarden.se?
Självklart får du får bonus på alla dina köp hos Granngården, oavsett var du handlar.