Gå till huvudinnehållet

Vanliga frågor

Dela

Här hittar du våra vanligaste frågor och svar. Mer information hittar du i våra köpvillkor och på vår sida för kundtjänst.

Beställning

Hur genomför jag ett köp?
Sök fram önskade produkter, lägg produkterna i varukorgen och gå till kassan. Välj leveranssätt, betalningsalternativ och bekräfta köpet.

När får jag min orderbekräftelse?
När du genomfört en beställning på granngården.se skickar vi en orderbekräftelse till din e-post omgående.

Får vem som helst handla på granngården.se?
För att handla på granngården.se måste du som privatperson ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige med svenskt personnummer - eller vara registrerad företagare alternativt ha ett bolag registrerat hos Bolagsverket.

Hur ändrar jag eller avbeställer min order?
När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen.

Kan jag beställa till andra länder än Sverige?
Nej tyvärr. I dagsläget levererar vi enbart inom Sverige.

Kan jag beställa via telefon?
Ja, du kan lägga en beställning via telefon hos våra innesäljare på 0771-222 444.

Kan jag spara innehållet i min varukorg till ett senare tillfälle?
Din varukorg töms när du stänger webbläsaren, i nuläget kan du inte spara din varukorg.

Jag kan inte lägga en order via hemsidan, vad beror detta på?
Orsaken behöver undersökas, kopplas vidare till personal som kan kika på det. Här kan du komma i kontakt med oss.

Jag har problem att genomföra en beställning, vad kan vara fel?
Prova gärna att välja ett annat betalsätt eller kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-222 444 så hjälper vi dig.

Hur vet jag att en vara finns i lager?
När du letat fram en produkt så kan du se lagerstatus för webblager eller vald butik under priset på produktsidan. En grön plupp betyder att produkten finns på lager, en gul plupp betyder att ett fåtal finns på lager och röd plupp betyder att produkten är slut på lager.

Varför går inte produkten att beställa till butik?
Alla varor kan tyvärr inte levereras på alla sätt. Vissa varor kan bara levereras med t.ex. hemleverans av olika anledningar. På informations ie:t vid produkten ser du möjliga leveranssätt.

Produkten jag vill köpa står som "beställningsvara" med blå plupp, vad betyder det?
Produkten är en beställningsvara och finns just nu inte i lager på granngården.se. Vi kommer efter din beställning kontakta vår leverantör för beställning och leverans, vilket ev.medför förlängd leveranstid.

Kan jag använda presentkort på granngården.se?
För tillfället kan du bara använda ditt presentkort i våra fysiska butiker.

Hur kan jag få tag på produkter som endast finns i butik, men är slut i lager i min närmaste Granngårdenbutik?
Alla varor kan tyvärr inte levereras på alla sätt. Vissa varor kan bara levereras med t.ex. hemleverans av olika anledningar. På informations i:et vid produkten ser du möjliga leveranssätt.

Jag försöker lägga en order, men rabatten går inte in. Vad beror det på?
För att du ska få din avtalsrabatt, måste du logga in på ditt e-handelskonto innan du påbörjar ditt köp. Först då kommer din rabatt bli synlig.

Går det att avbeställa en order jag just lagt på hemsidan?
Nej, tyvärr. Det sker en automatisk process. Önskar du att avbeställa får detta hanteras som retur.

Jag kan inte ta bort produkter jag har lagt i min varukorg. Vad ska jag göra?
Gå in i kassavyn, så ser du produkterna som ligger i varukorgen.

 

Betalning och säkerhet

Vilka olika betalningssätt kan jag välja mellan?
Faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning via internetbank (privatperson). Vid alla betalningar samarbetar vi med Svea Web Pay.

Finns möjlighet att handla med AmEx?
Ja, det går bra. Klarna checkout stödjer AmEx.

Kan jag som företag med betalsätt faktura ha olika fakturadress och leveransadress? 
Ja, som företagskund kan du ha olika leveransadress och fakturaadress. Av säkerhetsskäl ska vald fakturaadress och leveransadress vara de adresser ditt företag är registrerat med hos Bolagsverket.

Hur säkert är det att beställa varor på nätet?
Oroa dig inte, din kortbetalning är säkrad genom Svea Web Pay och all kommunikation sker genom en krypterad förbindelse med banken.

Var kommer kvitto på mitt köp?
En orderbekräftelse (kvitto) skickas till den e-postadress du anger i samband med din beställning.

Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?
14 dagar för privatkund och 30 dagar för företagskund.

Varför kan jag inte betala med mitt kontokort?
Kontakta oss på 0771-222 444 så försöker vi hjälpa dig med vad som kan vara fel.

Hur får jag min faktura?
Din faktura skickas med post i en separat försändelse.

 

Leverans och frakt

Hur lång är leveranstiden?
Förutsatt att varorna finns på lager (med grön plupp märkt "2-5 dagar"), skickar granngården.se din order dagen efter beställning och leverans sker efter 2-5 vardagar.

Hur vet jag när jag kan hämta mitt paket hos ombudet, butiken eller utlämningsstället? 
Du får ett SMS när du kan hämta paketet. SMS skickas till det mobilnummer du angav vid din beställning.

Har min order gått igenom om jag inte fått någon orderbekräftelse?
För att kontrollera om din order gått igenom, kan du logga in på ditt e-handelskonto för att se din köphistorik. Om du fortfarande är osäker, kan du kontakta vår kundtjänst.

Kan jag spåra min order?
Ja, du kan spåra din order med hjälp av din e-postadress och ditt ordernummer. Spåra ordern här.

När kommer min order? Har fått ett SMS om att den packas.
Detta kan variera beroende på till exempel var i landet du bor, men du kommer inom kort få ytterligare information från vår transportör, DHL.

Är det möjligt att ändra leveranssätt på en order?
Nej, tyvärr. Däremot kan det förekomma att ändring görs automatiskt om varan inte kan levereras till det valda leveranssättet. Läs mer om detta i våra köpvillkor. 

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?
Ditt paket ligger kvar i 14 dagar hos utlämningsstället innan det skickas tillbaka till oss.

Min order kom som hemleverans, fast jag beställt den till utlämningsställe. Varför händer detta?
Din order är skrymmande och uppfyller därför inte kriterierna för att hamna på utlämningsställe. Det innebär att den automatiskt går som hemleverans istället.

Vad kostar frakten?
Vi erbjuder fri frakt till valfri Granngården-butik. För order som understiger 500 kr inkl. moms är fraktavgiften 49 kr för utlämningsställe. Över 500 kr skickar vi ordern fraktfritt. För hemleverans är fraktavgiften 299 kr för order som understiger 1500 kr. Över 1500 kr skickar vi ordern fraktfritt direkt hem till dig.   För varor som är skrymmande eller på annat sätt extra dyra att frakta kan det tillkomma ett extra frakttillägg som baseras på var i landet du bor. Detta finns markerat som ett rött ”i” (informationstecken) på produkten och anges i kassan innan du bekräftar ditt köp.

Hur vet jag när mitt paket kommer vid hemleverans?
Vid hemleverans ringer transportören dagen innan till det mobilnummer som angavs vid beställningen för att boka in en utkörningstid.

Skickas hela min order samlat i ett paket? 
Det kan hända att du får din leverans i separata paket. Detta då dina produkter skickas både från vårt lager och från våra butiker. Genom att använda även våra butiker som lager kan vi erbjuda dig hela vårt sortiment oavsett var produkten finns i landet, smart va? Om du vill kan du läsa mer om hur vi klimatskompenserar här.

Jag har beställt varor som skall levereras på pall, hur fungerar det med lossning?
Transportören levererar till porten eller tomtgränsen. Vid mottagning av pallgods bör en traktor eller annan lastmaskin finnas tillgänglig för lossning. Om inte kunden kan ombesörja lossningen, äger Granngården rätten att ta ut en lossningsavgift.

Jag har mottagit en skadad eller felaktig vara, hur gör jag nu?
Om du vill göra en reklamation kan du själv välja om du vill lämna tillbaka varan i våra fysiska butiker eller om du hellre skickar tillbaka varan till granngården.se. Läs mer om hur du reklamerar en vara.

Hur levereras varorna om inte allt jag beställt finns i lager?
När någon vara är slut, restnoterad eller tas bort i kundens beställning, meddelas detta tillsammans med leverans av övriga beställda varor. Du kan alltid avbeställa en restnoterad artikel. Görs inte det sänder Granngården varan så snart den har kommit in på vårt lager igen. Restnoterad vara sänds alltid fraktfritt och utan fakturaavgift. Varor värda mindre än 250 kr restnoteras ej.

Varför har min produkt blivit avbeställd när det står att den finns i webblager på hemsidan?
Orsak för detta kan variera, om du vill ha exakt orsak för ditt ärende, vänligen kontakta kundtjänst. Här kan du komma i kontakt med oss.

Jag har fått ett SMS om att alla mina varor inte kan levereras. Hur vet jag vilka dessa är? Hur fungerar det med återbetalning/faktura?
Vänligen kontakta kundtjänst om vilken vara det gäller och vad detta beror på. Återbetalningen sker omgående och det kan ta upp till 10 bankdagar innan pengarna syns på ditt konto.

Kan jag välja utlämningsställe?
Nej, paketet skickas till ditt närmaste utlämningsställe.

Hur klimatkompenseras era leveranser?
Vi på Granngården arbetat aktivt för att effektivisera transporterna, bland annat genom optimering av fyllningsgrad från distributionscentral ut till butik. Vi anlitar endast etablerade transportörer och ställer krav på utbildade chaufförer och energisnåla dieselmotorer. E-handelskunder erbjuds möjligheten att välja klimatsmarta transportsätt. Vidare jobbar vi ständigt med att optimera våra transporter för att minska våra koldioxiduppsläpp. Ett ytterligare iniativ för att klimatkompensera är möjligheten att hämta ut din vara i butik. Läs gärna mer om våra insatser på vår sida för hållbarhet

Jag har beställt en order mot hemleverans. Hur ser jag när ordern kommer?
Du kommer att få ett sms från DHL när din order är redo och då kan du välja tid för leverans. 

 

Retur 

Kan jag returnera en vara till en av era fysiska butiker?
Självklart! Vi erbjuder fri retur i alla våra butiker. Läs mer om retur i butik.

Hur gör jag en reklamation?
Vad synd att produkten inte lever upp till dina förväntningar! Du kan fylla i vårt reklamationsformulär som du hittar på vår hemsida. Du kan även läsa mer om reklamationer här.

Kostar det att göra en retur?
Ja, det kostar att skicka en retur. Du som kund står för frakten, men du kan alltid returnera din vara i en av våra Granngårdenbutiker - helt kostnadsfritt!

Vem betalar frakten vid retur?
Frakter i samband med byten eller returer till granngården.se betalas av kunden. Läs mer om hur du skickar tillbaka en retur.

Kan jag returnera levande växter?
Nej. Ångerrätt och öppet köp omfattar inte levande växter. Detta då levande växter enligt konsumentlagstiftning räknas som en produkt med kort hållbarhet. Du kan dock reklamera din växt om den t.ex. skadats i transporten. 

Kan jag returnera växter jag har beställt och vill inte längre ha?
Nej, växter är undantagna retur på grund av att de är levande produkter. Se våra köpvillkor för mer information.

Jag vill göra en reklamation, hur gör jag?
Om du vill göra en reklamation kan du själv välja om du vill lämna tillbaka varan i våra fysiska butiker eller om du hellre skickar tillbaka varan till granngården.se. Läs mer om hur du reklamerar en vara.

Jag har gjort en reklamation. När får jag besked?
Hanteringstiden för reklamationer kan ta upp till 14 dagar, men sker det förändringar kring ditt ärende kommer du bli kontaktad.

Jag har gjort en retur, men har inte blivit återbetalad än?
Returshanteringen kan variera i tid. När returen är hanterad, så ska kreditering ske omgående och därefter kan det ta upp till 10 bankdagar för pengarna att bli synliga på ditt konto. Har inte detta skett efter 10 dagar, kan du kontakta kundtjänst här.

 

Öppet köp och ångerrätt

Hur länge kan jag ångra mitt köp?
Enligt lag har du som konsument 14 dagars ångerrätt via e-handel och distanshandel. Granngården erbjuder dessutom 30 dagars öppet köp som gäller i alla våra försäljningskanaler, såväl i fysiska butiker som på granngården.se eller via telefon. Läs mer om öppet köp och ångerrätt.

Finns det undantag från öppet köp?
Undantaget från öppet köp är levande växter (räknas som produkt med kort hållbarhet), kundanpassade produkter, produkter som säljs i löpmeter eller lösvikt, underkläder, foder, fodertillskott, jord, gödsel, strömedel, pellets, kemiska produkter eller varor som kräver specialtillstånd (t.ex. kanyler och patroner). Öppet köp gäller ej heller rea- eller kampanjvaror. Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt eller öppet köp.

Vem betalar frakten vid ångerrätt?
Frakter i samband med byten eller returer betalas av kunden.

När får jag mina pengar tillbaka?
När vi mottagit din retur återbetalar vi dina pengar.

 

Företagskund

Hur får jag, som företagskund, LRF-rabatt hos Granngården?
Du kan ansöka om att koppla ihop ditt LRF-samköp med Granngården via LRFs hemsida.

 

Covid-19

Jag vill handla i Granngårdens butiker men är i riskgrupp. Hur gör jag?
För att göra det tryggt och smidigt för dig att handla i våra butiker har vi gjort anpassningar som du kan läsa om här.

 

Robotgräsklippare

När får jag tid för installation eller kontroll av begränsningsslinga för min robotgräsklippare?
När du har lagt en beställning blir du kontaktad av Grannhjälpen inom 10 arbetsdagar för att boka tid. Du kan läsa mer om bokning av installation här.

Vad betyder felkod 1170 på min robotgräsklippare från Stihl?
Du kan testa att dra ut roboten från laddstationen. Om det blinkar rött är det troligtvis kabelbrott. Du kan beställa kontroll av begränsningsslinga här

Varför har min robotgräsklippare varit inne på reparation i över 6 veckor?
Under högsäsong kan handläggningstiden vara lite längre. Vi vill gärna hjälpa dig  att få information om din reparation och ber dig därför kontakta oss med ditt telefonnummer så vi kan ringa upp dig så fort som möjligt.

 

Övriga frågor 

Hur fungerar smakgarantin på foder?
Smakgarantin gäller om din hund eller katt inte tycker om fodret, minst 50% av innehållet är kvar i förpackningen och fodret lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdagen. Lämna in ditt foder och visa upp orderbekräftelse/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny säck till samma värde eller få pengarna tillbaka. Läs mer om vår smakgaranti.

Kan jag ta reda på om en vara snart kommer i lager igen?
Kontakta oss via vår chatt för snabbast svar. Det går också bra att maila till order@granngarden.se.

Kan butiken lägga undan denna produkt åt mig?
Tyvärr har butiken i nuläget ingen möjlighet att lägga undan produkter. Däremot hjälper vi dig gärna se om produkten finns i lager i din närmaste Granngården-butik. Kontakta oss här.

Vad har Granngårdens butiker för öppettider?
Här hittar du öppettiderna för din närmaste Granngården-butik.

Hur kan jag se mina poäng i kundklubben?
Logga in på Mina sidor på vår hemsida, så kan du se dina kundklubbspoäng.

Hur får jag Granngårdens nyhetsbrev med aktuella produkter och tips? 
Anmäl dig till vår kundklubb och fyll i din e-post för att motta våra nyhetsbrev.

Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?
Längst ner i varje nyhetsbrev finns en länk med texten "Om du vill avsluta din prenumeration, klicka här". Klicka på den så får du inga fler nyhetsbrev från Granngården.

Jag saknar en produkt i ert sortiment, kan ni ta in den?
Ställ din fråga til oss i chatten för snabbast svar, eller maila order@granngarden.se så kan vi se om vi kan hjälpa dig.

Varför kan jag inte handla alla produkter online?
I dagsläget är en del av vårt produktsortiment endast tillgängligt i våra lokala butiker och en del produkter kan endast beställas över telefon på 0771-222 444. Vi strävar ständigt mot att hela vårt sortiment ska bli köpbart online.

Granngården och Nordpost, är det samma sak?
Granngårdens sortiment för företagare hette tidigare Nordpost och marknadsfördes bland annat via den populära Nordpostkatalogen. Sedan ett par år tillbaka slutade sortimentet gå under namnet Nordpost och katalogen delades upp i skräddarsydda företagsblad. Bladen kommer ut sex gånger per år och visar bl.a. upp aktuella delar av vårt sortiment.

Jag har bytt mailadress, hur gör jag nu när jag loggar in?
Kontakta kundtjänst via vår chatt eller maila order@granngarden.se så får du hjälp med att byta mailadress på ditt konto.

Hur blir jag medlem i kundklubben?
Läs mer och bli medlem i kundklubben på vår kundklubbsida. Har du frågor om medlemskapet är du välkommen att kontakta Granngårdens kundtjänst på telefon 0771-222 444.

Jag väntar på ett bekräftelsemejl efter att jag har blivit medlem, men får inget?
Kontrollera din skräppost för att se om du fått in ett mejl där. Om du inte hittar ett bekräftelsemejl, återkom till kundtjänst för personlig support.

När jag försöker logga in på mitt konto säger den att min e-postadress redan finns?
Får du signal att din e-postadress redan finns, är ett konto antagligen redan upplagt. Kontakta kundtjänst för personlig support.

Får jag bonus på mina köp när jag handlar på granngården.se?
Självklart får du får bonus på alla dina köp hos Granngården, oavsett var du handlar.

Kan jag utnyttja rabatt via stämpelkort på granngården.se?
Tyvärr kan du inte utnyttja t.ex. uppfördarrabatt via stämpelkort online på granngården.se. Besök gärna din närmsta butik för att utnyttja din stämpelrabatt.

Har du fått sms från Granngården? Vi skickar sms på två sätt:
1. Avsändare Granngården och +46 737494991959
2. Avsändare +46 737494991959. Detta nummer skickar vi ifrån när du som kund ska kunna svara direkt på sms:et.

Varför kan jag inte komma direkt till butiken via telefon?
För att öka kundservice i butik är säljarna tillgängliga på golvet istället för på telefon och alla butikssamtal tas därför centralt av vår kundtjänst. Kundtjänst kan du kontakta här.

Varför får jag inte LRF-rabatt på pellets?
Värmepellets är undantag LRF-rabatt. För mer information, kontakta kundtjänst som kan bifoga en lista på produktgrupper som gäller rabatt samt det som är undantaget.

Hur får jag tag på reservdelar hos Granngården?
Det beror på vilka reservdelar du behöver. Ta gärna kontakt med oss så ser vi till att hitta det du behöver!

  • Chatta med oss

    För snabbast hjälp får du gärna kontakta oss via chatten. Vi har öppet 08-22 varje dag. Midsommar, 25-26/6, har vi öppet 08-18.

  • Ring oss

    Du kan också ringa till oss på 0771-222 444. Vi har telefontid alla dagar 08-20. Midsommar, 25-26/6, har vi öppet 08-18.

    Ring oss
  • Maila oss

    Det går bra att maila din fråga till oss. Vi svarar på ditt mail inom 2-4 arbetsdagar.

    Skicka mail
  • Min sida

    Få en överblick och följ dina beställningar under din sida.

    Min sida