
Garanti & reklamation
Reklamation
Reklamation i butik
Om du köpt din produkt i butik ska du göra din reklamation i butik. Ta med en kopia av fakturan eller orderbekräftelsen till butiken. Återbetalning sker på det sätt som du betalat för varan (kort, kontant eller via Klarna).
Skicka tillbaka en reklamation
Om du har köpt din produkt online ska du registrera din reklamationsförfrågan via reklamationsformuläret nedanför. När vi tagit emot och hanterat ditt ärende återkopplar vi med hur du skickar tillbaka reklamationen. Återbetalning sker på samma sätt som ursprungsbetalningen.
Reklamationsrätt för konsumenter gäller i enlighet med konsumentköplagen. Den ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp. Granngården lämnar totalt 3 års reklamationsrätt, varav 1 år omfattas av garanti. Varor som inte är rengjorda tas inte emot. Vid reklamation av elartiklar som ska installeras av behörig elektriker ska alltid installationsintyg (utfärdat av behörig installatör) bifogas. Följ de instruktioner som medföljer varan.
Läs mer om garanti och reklamation i våra köpvillkor.
Reklamation av levande växter
Levande växter kan reklameras i fall där plantan är felmärkt (dvs. kunden får fel sort etc.), plantan har fysiogena skador (intorkad, torra rötter, brända blad, emballageskador, felhantering etc.) samt om plantan har drabbats av sjukdomar och skadedjur. Reklamation av växter görs enbart via vår kundtjänst och inte i fysisk butik. Vänligen fyll i reklamationsformuläret och kontakta kundtjänst för vidare hjälp.
Har något annat gått fel?
Om något annat har gått fel som du önskar kontakta oss om så tar vi tacksamt emot dina synpunkter. Läs mer om hur du lämnar klagomål och synpunkter här.
Smakgaranti på foder
På Granngården har vi smakgaranti på allt hund- och kattfoder. Lämna in ditt foder och visa upp orderbekräftelse/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny säck till samma värde eller få pengarna tillbaka.
Smakgarantin gäller om:
- Din hund eller katt inte tycker om fodret
- Minst 75% av innehållet är kvar i förpackningen
- Fodret lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdatum
Skyddsgaranti
Din säkerhet är viktigt för oss på Granngården. Därför har vi en skyddsgaranti som innebär att vi alltid frågar dig som kund om du har skyddsutrustning när du köper en motorsåg av oss. Om vi skulle glömma att fråga så får du en uppsättning skyddutrustning utan kostnad (jacka, byxa, hjälmpaket och skyddsstövel).
Garantin gäller vid pågående köp och kan inte avropas efterhand.
Skyddsgarantin gäller om:
- Du köper en motorsåg över disk i en av våra butiker.
OBS! Garantin gäller endast innan köpet avslutas i butik.
Skyddsgarantin gäller inte vid köp av tillbehör som motorsågkedjor, motorsågssvärt etc.
Extern rådgivning för dig som konsument
Trygg e-handel
Granngården är certifierade för Trygg e-handel och följer de riktlinjer som är uppsatta av Svensk Digital Handel för att göra dig som konsument tryggare som kund. Läs gärna mer om Trygg e-handel här.
Allmänna reklamationsnämnden
Granngården följer även riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Till dem kan du också vända dig om du inte är nöjd med vår hantering.
Alternativ tvistelösning
Du har också möjlighet att vända dig till EU's förenklade tvistlösning på nätet. Mer om detta kan du läsa här.
Konsumentverket
Vill du veta mer om dina rättigheter som konsument kan du också vända dig till konsumentverket. Konsumentverket har på ett bra sätt sammanfattat information till dig som konsument.