Gå till huvudinnehållet
Läs mer om garanti och reklamation online på granngården.se

Garanti & reklamation

Dela

Reklamation

Reklamation i butik

Om du köpt din produkt i butik ska du göra din reklamation i butik. Ta med en kopia av fakturan eller orderbekräftelsen till butiken. Återbetalning sker på det sätt som du betalat för varan (kort, kontant eller via Klarna).

Skicka tillbaka en reklamation

Om du har köpt din produkt online ska du registrera din reklamationsförfrågan via reklamationsformuläret nedanför. När vi tagit emot och hanterat ditt ärende återkopplar vi med hur du skickar tillbaka reklamationen. Återbetalning sker på samma sätt som ursprungsbetalningen. 

Reklamationsformulär

Reklamationsrätt för konsumenter gäller i enlighet med konsumentköplagen. Den ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp. Granngården lämnar totalt 3 års reklamationsrätt, varav 1 år omfattas av garanti. Varor som inte är rengjorda tas inte emot. Vid reklamation av elartiklar som ska installeras av behörig elektriker ska alltid installationsintyg (utfärdat av behörig installatör) bifogas. Följ de instruktioner som medföljer varan.

Läs mer om garanti och reklamation i våra köpvillkor.

Reklamation av levande växter

Levande växter kan reklameras inom 3 dagar från leveransmottagandet i fall där plantan är felmärkt (dvs. kunden får fel sort etc.), plantan har fysiogena skador (intorkad, torra rötter, brända blad, emballageskador, felhantering etc.) samt om plantan har drabbats av sjukdomar och skadedjur. Reklamation av växter köpta online på granngården.se görs enbart via vår kundtjänst och inte i fysisk butik. Vänligen fyll i reklamationsformuläret till vår kundtjänst för vidare hjälp. 

Har något annat gått fel?

Om något annat har gått fel som du önskar kontakta oss om så tar vi tacksamt emot dina synpunkter. Läs mer om hur du lämnar klagomål och synpunkter här.

Smakgaranti på foder

På Granngården har vi smakgaranti på allt torrfoder till hund- och katt. Lämna in ditt torrfoder och visa upp orderbekräftelse/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny säck till samma värde eller få pengarna tillbaka. Smakgarantin gäller ej färskfoder, våtfoder eller godis, och kan användas max 5 ggr/hushåll.

Smakgarantin gäller om:

  • Din hund eller katt inte tycker om fodret
  • Minst 75% av innehållet är kvar i förpackningen
  • Fodret lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdatum

Extern rådgivning för dig som konsument

Trygg e-handel

Granngården är certifierade för Trygg e-handel och följer de riktlinjer som är uppsatta av Svensk Digital Handel för att göra dig som konsument tryggare som kund. Läs gärna mer om Trygg e-handel här. 

Allmänna reklamationsnämnden

Granngården följer även riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Till dem kan du också vända dig om du inte är nöjd med vår hantering. 

Alternativ tvistelösning

Du har också möjlighet att vända dig till EU's förenklade tvistlösning på nätet. Mer om detta kan du läsa här

Konsumentverket 

Vill du veta mer om dina rättigheter som konsument kan du också vända dig till konsumentverket. Konsumentverket har på ett bra sätt sammanfattat information till dig som konsument.

Göra en reklamation?