Köpvillkor e-handel och Nordpost postorder

Allmänna villkor

För att handla på Nordpost och Granngårdens e-handelsbutik (granngården.se) måste du vara registrerad företagare hos PRV eller Bolagsverket eller som privatperson ha fyllt 18 år samt vara folkbokförd i Sverige. Fakturorna skickas till den adress företaget är registrerat hos Bolagsverket eller till den adress privatpersonen är folkbokförd.

Slutförsäljning
En del av produkterna i vårt sortiment är säsongsvaror. Vi reserverar oss för slutförsäljning och att varorna inte kan levereras under vissa delar av året.

Prisreservation
Granngården reserverar sig för momsändringar, marknads-, pris- och valutaförändringar som ligger utanför företagets kontroll. Granngården reserverar sig vidare för eventuella pris- och tryckfel i katalogen och på hemsidan.

Storköpspris
Många av varorna i katalogen har ett ”storköpspris” som gäller när man köper ett större antal av samma produkt. I de flesta fall omfattas hela förpackningar. Om det finns flera storlekar av samma produkt, kan de blandas för att nå storköpsprisets antal. Blandat storköp går endast beställa via vår kundtjänst

Ägarförbehåll
Granngården förbehåller sig rätten till det försålda intill full betalning erlagts.

Din integritet
De personuppgifter du lämnar lagras och bearbetas på Granngården AB i överensstämmelse med vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL). Vi lagrar således inte uppgifterna längre än vad som är nödvändigt. Vi kommer inte att använda personuppgifter för försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande.

Restorder
När någon vara är slut, restnoterad eller tas bort i kundens beställning, meddelas detta tillsammans med leverans av övriga beställda varor. Du kan alltid avbeställa en restnoterad artikel. Görs inte det, sänder Granngården varan så snart den har kommit in på vårt lager igen. Restnoterad vara sänds alltid fraktfritt och utan fakturaavgift. Varor värda mindre än 250 kr restnoteras ej.

Ångerrätt
Du som konsument har full returrätt inom 14 dagar från mottagandet. Vid retur måste ovillkorligen en kopia av fakturan alt. följesedeln bifogas. Du får själv välja om du vill ha pengarna tillbaka eller andra varor i stället. Vid återbetalning så betalas pengarna tillbaka på samma sätt som du betalade för varan inom 14 dagar från att du meddelar att du vill retunera varan. Varan skall returneras oanvänd och i originalförpackning. Originalförpackningen ska skyddas med ett yttre emballage. Granngården tar inte emot returer mot postförskott eller efterkrav. Frakter i samband med byten eller returer betalas av kunden. Ny fakturaavgift utgår ej vid byte. Följ de instruktioner som medföljer varan, varor kan returneras i närmsta Granngården butik, undantag är skrymmande produkter.

Kundanpassade varor, djurfoder, levande växter och patroner kan ej returneras.

30 dagars öppet köp
På Granngården har du alltid 30 dagars öppet köp. Öppet köp gäller i alla Granngårdens försäljningskanaler, såväl i våra fysiska butiker som i e-handel eller postorder. Du kan själv välja om du vill lämna tillbaka varan i våra fysiska butiker eller om du hellre skickar tillbaks varan. Du väljer också om du vill ha pengarna tillbaka eller nya varor istället. Vid återbetalning så betalas pengarna tillbaka på samma sätt som du betalade för varan. Köpbeloppet betalas tillbaka inom 14 dagar efter att den retunerade varan mottagits eller att du som kund visat att varan sänts tillbaka. Varan skall returneras oanvänd och i originalförpackning. En kopia av fakturan, kvittot eller följesedeln skall bifogas. Om du väljer att skicka tillbaks produkten skall denna skyddas med ett yttre emballage av samma kvalitet som produkten levererades i. Granngården tar inte emot returer mot postförskott eller efterkrav. Frakter i samband med byten eller returer betalas av kunden. Ny fakturaavgift utgår ej vid byte. 

Öppet köp gäller ej vid rea, specialbeställda eller kundanpassade varor eller varor som kräver specialtillstånd (t.ex. patroner och kanyler). Ej heller för frysfoder, underkläder eller presentkort. 

Reklamationsrätt
 
Vid godkänd reklamation ersätter Granngården kostnaden för returfrakt. Du kan själv välja om du vill lämna tillbaks varan i våra fysiska butiker eller om du hellre skickar tillbaks varan. Innan du skickar tillbaks varan skall du alltid kontakta vår kundtjänst/våra innesäljare. Ring eller maila ordernummer och anledning till reklamationen till våra innesäljare på telefon 0771-222 444 val 2 eller mail reklamation@granngarden.se. Bifoga alltid en kopia av fakturan alt. följesedeln vid samtliga reklamationer. Vid godkänd reklamation utgår ersättning med likvärdig vara eller motsvarande belopp. Reklamationer av svårbedömd art vidarebefordras till tillverkaren för bedömning. För konsument så ersätts övriga kostnader som uppkommit i samband med reklamationen. Ersättning för kostnader vid installation och montering utgår ej. Varor som ej är rengjorda mottages ej. Vid reklamation av elartiklar som skall installeras av behörig elektriker skall alltid installationsintyg (utfärdat av behörig installatör) bifogas. Följ de instruktioner som medföljer varan. Konsument har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Inköp av sprutor och kanyler
För inköp av sprutor och kanyler skall veterinärintyg bifogas beställningen. På intyget skall klart framgå namn, adress, tel.nr/kundnummer och användningsområde, samt underskrift av veterinär. Detta enligt gällande lagkrav.

Allmänna Reklamationsnämnden
Vi följer lagen om distansavtal (2005:59), och vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.

Smakgaranti på allt hund- och kattfoder

Smakgarantin gäller om:
 
Din hund eller katt inte tycker om fodret
Minst 50 % av innehållet är kvar i förpackningen
Fodret lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdagen

Lämna in ditt foder och visa upp följesedel/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny säck till samma värde eller få pengarna tillbaka. 
 

Leverans

Leveranstid
Varor som finns på lager skickas vanligtvis inom 2 arbetsdagar. Om inte annat särskilt avtalas så sker leverans senast 30 dagar från att Granngården bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Om inte särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 dagar och detta inte beror på dig som kund så har du rätt att häva köpet. Om mottagaren inte är anträffbar vid aviseringen, ligger godset kvar 14 dagar vid paketleverans och 7 dagar vid palleverans.

Frakt - Företagskund
Leveranser till företagskunder skickas via hemleverans och är fraktfritt vid order överstigande 400 kr exkl. moms. Order som understiger 400 kr exkl. moms debiteras en fraktavgift på 127 kr exkl.moms.

Produkter märkta med "Fraktpåslag" innebär att en extra fraktkostnad tillkommer och beräknas efter produktens storlek/vikt och leveransadress. Läs mer nedan under Fraktpåslag.

Eventuella färjekostnader till mottagare på öar står kunden för.

Frakt - Privatperson
Privatpersoner erbjuds två fraktalternativ: utlämningsställe och hemleverans. Leveransen är fraktfri för order som överstiger 500 kr inkl. moms. För order som understiger 500 kr inkl. moms utgår en fraktavgift för utlämningsställe på 49 kr och hemleverans på 159 kr.

Paket på utlämningsställe ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och sändningnummer.

För produkter med klassning farligt gods eller som är av skrymmande karaktär kan endast fraktalternativet hemleverans väljas.

Eventuella färjekostnader till mottagare på öar står kunden för. 

Fraktpåslag
fraktpåslag och skrymmande godsProdukter som är skymmande och/eller belagda med fraktpåslag är märkta med ett rött informationstecken intill priset på produktsidan på granngården.se med textrutan:

"SKRYMMANDE GODS" respektive "FRAKTPÅSLAG".

En produkt som är skrymmande kan endast skickas med hemleverans, ej till utlämningsställe.

  • P.g.a. storlek och/eller tyngd är det ett extra fraktpåslag på en del produkter.
  • Den totala fraktkostnaden räknas ut i kassan först när du fyllt i postnummer för din leveransadress.
  • Fraktpåslag tillkommer utöver ordinarie fraktkostnad och även vid uppnådd fri frakt-gräns.

Mottagning av pallgods

Vid mottagning av pallgods bör en traktor eller annan lastmaskin finnas tillgänglig för lossning av leveransen. Om inte kunden kan ombesörja lossningen så äger Granngården rätten att ta ut en lossningsavgift.

Outlöst gods
Granngården förbehåller sig rätten att debitera kunden sina fraktkostnader för outlöst gods som transportbolaget sänt i retur.

Kontroll av mottaget gods 
Kunden skall omgående kontrollera sin försändelse vid mottagandet gällande antal kolli samt att allt gods är oskadat. Eventuell transportskada ska antecknas på fraktsedel och kvitteras av chauffören och därefter omgående anmälas till Granngården.

Betalning

Betalning faktura - Privatperson
Fakturabetalning sker i samarbete med SveaWebPay. Fakturan skickas i en separat försändelse. 1 januari 2011 trädde en ny lag i kraft vilket innebär att en "lättare" upplysning görs vid fakturaköp. Dessa upplysningar sparas inte och kommer således inte att påverka dig om du vill ansöka om tex. bostadslån. En kopia på att en upplysning har gjorts kommer även att skickas hem till dig. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta. Vid frågor angående detta vänligen kontakta Svea ekonomi på 08-514 931 13. När du väljer faktura som betalsätt väljer du att acceptera Svea Ekonomis allmänna villkor.

Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi kan vi erbjuda dig att dela upp din betalning.  Kredittiden väljer du genom att kryssa i det betalningsalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan. I vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
 
Har du några frågor kan du ringa 08-51493113 för närmare information.
 
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.
När du väljer delbetalning väljer du att acceptera Svea Ekonomis allmänna villkor.

Betalningsalternativ Ränta Uppläggningsavgift Aviavgift
3 månader räntefritt         0,00% 95 SEK         29 SEK
6 månader räntefritt         0,00% 195 SEK         29 SEK
12 månader räntefritt 0,00% 295 SEK         29 SEK
 


Direktbetalning vid internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbanken för kunder hos Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Väljer du direktbetalning så kommer du under köpprocessen slussas till din internetbank för att slutföra betalningen.

Betalning faktura - Företagskund
Fakturabetalning sker i samarbete med SveaWebPay. Fakturan skickas i en separat försändelse. 1 januari 2011 trädde en ny lag i kraft vilket innebär att en "lättare" upplysning görs vid fakturaköp. Dessa upplysningar sparas inte och kommer således inte att påverka dig om du vill ansöka om tex. bostadslån. En kopia på att en upplysning har gjorts kommer även att skickas hem till dig. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta. Vid frågor angående detta vänligen kontakta Svea ekonomi på 08-514 931 13. När du väljer faktura som betalsätt väljer du att acceptera Svea Ekonomis allmänna villkor.

Köpvillkor i våra lokala butiker

Öppet köp/bytesrätt
30 dagars öppet köp/bytesrätt vid uppvisande av kassakvitto.
Varor ska återlämnas oanvända i originalförpackning.

Öppet köp gäller ej vid rea, specialbeställda eller kundanpassade varor eller varor som kräver specialtillstånd (t.ex. patroner och kanyler). Ej heller för frysfoder, underkläder eller presentkort.

Betalning 
Kontant betalning och de vanligaste förekommande betalkorten. 
 
Specialbeställda varor 
För specialbeställda varor tillämpar vi en handpenning på 20%. 
 
Reklamationstid 
3 år enligt konsumentköplagen. För varor inköpta före 1/1 2005 gäller fortfarande 2 års reklamationstid. 
 
Presentkort 
Presentkort som gäller vid inköp i samtliga Granngården butiker, kan köpas på valfritt belopp. Vid inlösen av ett presentkort ges eventuell växel tillbaka i form av nytt presentkort.
 
Presentkort gäller i 2 år från och med utstkriftsdatumet när inte annat anges.
 
Läs mer på www.presentkorttorget.se.
 
Priser
Samtliga priser på vår hemsida är inklusive moms. 
Lokala prisavvikelser kan förekomma. Vi reserverar oss för eventuella bild-, text- och/eller prisfel.